Три ореха на седмица държат кардиолога далеч от пациента с диабет тип 2



01/04/2019

Ядките съдържат нутриенти (хранителни вещества) като ненаситени мастни киселини, растителни протеини, фибри, минерали (калий, магнезий, калций), витамини (фолати), антиоксиданти (витамин Е) и фитохимикали (фитостероли и флавоноиди). Установено е, че те имат редица здравословни действия като подобряване на липидния профил, инсулиновата резистентност, гликемичния контрол, оксидативния стрес, възпалението и съдовата реактивност.

Редица проспективни проучвания, проведени сред общото население, показват, че редовната консумация на ядки е свързана с по-нисък риск за артериална хипертония, сърдечносъдово заболяване, рак, обща и свързана с тези заболявания смъртност.

Проспективно проучване този път при хора с диабет тип 2 оценява връзката между общата консумация на ядки, както и консумацията на специфични видове ядки, като орехи, фъстъци и бадеми, и риска за ССЗ, включително исхемична болест на сърцето (ИБС), обща и свързана със ССЗ смъртност. Анализирани са данните при над 16 000 души с предшестващ или изявил се по време на проследяването диабет тип 2, участвали в двете проучвания, проведени съответно сред медицински сестри (Nurses` Health Study – (NHS, 1980-2014) и лекари (Health Professionals Follow-Up Study – HPFS, 1986-2014).

Консумацията на ядки е оценявана чрез въпросници за начина на хранене, попълвани от участниците, на всеки 2 до 4 години.

Резултатите, публикувани в Circulation Research, показват, че по-високата консумация специфично на орехи – повлиява най-благоприятно риска за ССЗ.

„Нашите данни осигуряват ново доказателство в подкрепа на препоръката да се включат ядки в дневните диетични менюта за превенция на ССЗ и свързаната с тях преждевременна смърт при хората с диабет тип 2“, смята водещият изследовател Gang Liu, от Харвардския университет в САЩ. Според д-р Лиу никога не е късно човек да подобри храненето и начина си на живот, за да постигне по-добро здраве.

Резултатите показват, че седмична консумация на пет и повече порции по 28 грама ядки води до понижение на риска за ССЗ със 17%, за смърт поради ССЗ – с 34%, за исхемична болест на сърцето – с 20% и за смърт от всяка една причина – с 31%, в сравнение с консумацията на по-малко от една порция (една порция = 28 грама) ядки на месец.

Една порция ядки на седмица е водела до значимо понижение на риска за ССЗ с 3% и на свързаната с това смъртност – с 6%.

Изяждането на три ореха в повече се е отразявало благоприятно върху риска за ССЗ и рак.

Хората, които са увеличили консумацията на ядки след диагностицирането на диабет тип 2, също са имали полза – понижен риск за ССЗ с 11%, за ИБС – с 15%, за смърт поради ССЗ – с 25% и за смърт поради всяка една причина – с 27%, в сравнение с тези, които не са променили диетата си в това отношение. Изяждането на три ореха в повече е било свързано с по-голямо понижение на риска.

Ползите от фъстъците не са били толкова изразени колкото при орехите, вероятно поради различното им хранително съдържание. Орехите са с по-високо съдържание на ненаситени мазнини и с по-ниско – на наситени мазнини. Те са и по-добър източник на антиоксиданти, в сравнение с фъстъците, като гама-токоферол (пет пъти повече) и растителни стероли като кампестерол и стигмастерол (три пъти). Фитостеролите понижават чревната абсорбция на холестерола и подобряват съдържанието на чревната микрофлора.

Ядките трябва да се консумират сурови и без добавена готварска сол.