Съвети за родители: Как да поддържаме нормално тегло при децата?



01/12/2018

Затлъстяването при децата и подрастващите се увеличава. Като родител трябва да сте наясно, че то не е само козметичен, но и здравен проблем. Като родител, може много да направите, за да намалите тежестта на този проблем и неговите неблагоприятни последствия.

Затлъстяването при децата е свързано с по-ранно развитие на сърдечносъдово заболяване, с високо кръвно налягане и/или висок холестерол, нарушен глюкозен толеранс и ранна поява на диабет тип 2, чернодробна стеатоза (омазняване на черния дроб), сънна апнея (дихателни паузи по време на сън в продължение на поне 10 секунди), астма, социална изолация и психологичен стрес.

В голяма изследвана група от деца с наднормено тегло на възраст 5 до 17 години, почти 60% са имали поне един рисков фактор за сърдечносъдово заболяване и 25% са били с два и повече рискови фактори…

За да се помогне на децата да поддържат нормално тегло, трябва да не им се предлагат и сервират храни и безалкохолни напитки, които имат високо съдържание на калории и добавена захар. Децата задължително трябва да се движат редовно.

Енергийното съдържание на храната трябва да осигурява нормално развитие и растеж, но да не води до прехранване. Още в ранното детство трябва да се възпитават здравословни хранителни и двигателни навици.

Това означава да се консумират всеки ден зеленчуци и плодове, мляко и млечни продукти, да се пие вода вместо безалкохолни напитки или плодови сокове, да се ограничи консумацията на сладкарски изделия, на преработени меса (колбаси, салами, наденици), на „бързи храни“ и „празни калории“*, да се сервират разумни на размер порции с балансирано и съобразено с нуждите енергийно съдържание.

Децата трябва да тичат, да плуват, да карат колело или кънки, да играят с топка, да скачат на въже, да танцуват, да правят снежен човек… Това означава, че те трябва да бъдат физически активни най-малко един час на ден, всеки ден.

Постарайте са да ограничите времето, което малчуганите прекарват седейки пред екрани, гледайки телевизия, играйки видео игри, сърфирайки в интернет или разговаряйки с приятели в социалните мрежи. Това време трябва да бъде ограничено до максимум два часа дневно.

Американската академия не педиатрите не препоръчва малките деца да гледат телевизия. Вместо това, те трябва да бъдат насърчавани да извършват повече забавни дейности с другите членове на семейството.

*„празни калории“ са калориите, които се съдържат в безалкохолните напитки, подсладени с добавена захар. Тези напитки не съдържат никакви други полезни за здравето хранителни вещества, освен калориите от захарта, които водят до увеличение на теглото и затлъстяване.

Те не трябва да бъдат поглъщани за утоляване на жажда. Не трябва да се сервират на децата, за да не свикват да ги консумират. Децата със захарен диабет могат поначало да пият подобна напитка само в случай на хипогликемия.