Вегетарианска или средиземноморска диета? И двете понижават теглото и мазнините



01/06/2018

Тримесечната нискокалорична вегетарианска или тримесечната нискокалорична средиземноморска диета понижават сходно телесното тегло и повлияват благоприятно сърдечносъдовите рискови фактори, показват резултатите от първото рандомизирано кръстосано проучване, в което двата модела на хранене са сравнени директно един с друг.

Вегетарианската диета е по-ефикасна за понижаване на холестерола в липопротеините с ниска плътност - ЛПНП (LDL холестерол, наричан „лош“ холестерол, тъй като се отлага в стените на кръвоносните съдове и води до натрупването на атероклеротични плаки).

Средиземноморската диета (традиционната кухня в Средиземноморския регион) е по-ефикасна за намаляване на триглицеридите - друг вид кръвни мазнини, които често са повишени при хората със захарен диабет, както и при всички, които консумират прекомерно рафинирани въглехидрати и алкохол.

Тези резултати са установени от проучването CARDIVEG (Cardiovascular Prevention With Vegetarian Diet - Сърдечносъдова превенция с вегетарианска диета), проведено от изследователи от Университета на Флоренция, Италия, и публикувано в списание Circulation (1).

Участниците в него - около 120 души (повечето от тях жени, на възраст от 18 до 75 години, над половината с наднормено тегло и останалата част - със затлъстяване*), са получавали персонални напътствия и готварски рецепти от професионален диетолог как да спазват един от двата модела на хранене. Вегетарианците са можели да консумират млечни продукти и яйца (лакто-ово вегетарианска диета), но месото е било изключено напълно от менюто им.

Общото между двете диети е богатото съдържание на зеленчуци и плодове, на варива, зърна и ядки. Двете диети са също така бедни на наситени мазнини (животински и транс), търговско обработените храни с добавени захари и готварска сол, газирани безалкохолни питиета и готови плодови сокове. Това ги различава напълно от „западния“ начин на хранене и прехранване с висококалорични и нездравословни храни, които са бедни на фибри.

Всички участници са консумирали сходен брой порции зърнени култури (като ечемик, овес, просо, соя, елда, киноа), зеленчуци, плодове и маслинено олио (зехтин), но вегетаринското меню е съдържало повече варива (грах, боб, леща, нахут), ядки, яйца и нискомаслени млечни продукти, както и ленено семе и авокадо, за сметка на рибата, която е основна съставка на средиземноморската диета.

В началото участниците са имали сходни сърдечносъдови рискови фактори като: повишени липиди (мазнини) в кръвта: общ холестерол, ЛПНП холестерол и триглицериди и повишена кръвна глюкоза (захар) в предиабетни граници.

Двете диети са били с ниско съдържание на калории и са съдържали следните хранителни съставки: въглехидрати 50-55% (с високо съдържание на фибри и с нисък гликемичен индекс), мазнини 25-30% (ненаситени) и белтъчини 15-20%.

Ползите след три месеца: средна загуба на тегло 1.88 кг от вегетарианците и 1.77 kg при хранене със средиземноземноморско меню. И в двете групи е постигната сходна редукция на телесната мастна тъкан (-1.3 кг) и сходно понижение на ИТМ (-0.65 кг/м2).

По време на вегетарианския режим около 44% от спазвалите го са постигнали понижение на изходните си липидни показатели до препоръчваните от кардиолозите стойности. Средиземноморската кухня е помогнала на 34% да реализират сходни благоприятни резултати. И двата хранителни модела са ефикасни за загуба на тегло.

При вегетарианците са измерени значимо по-ниски нива на витамин В12.

*Наднормено тегло - индекс на телесна маса (ИТМ) >/= 25 кг/м2

Затлъстяване - ИТМ >30 кг/м2

Средностатистическият участник в това проучване е на възраст 51 години, с тегло 84 кг и BMI 31 кг/м2

Използван източник:

1. Sofi F. et al. Low-сalorie vegetarian versus mediterranean diets for reducing body weight and improving cardiovascular risk profile: CARDIVEG Study (Cardiovascular Prevention With Vegetarian Diet). Circulation. 2018 https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.030088