Съвети за здравословно хранене



01/06/2018

Предлагаме ви препоръките на Американската диабетна асоциация (АДА) за хранителна (нутриционна) терапия:

1. Яжте разнообразни здравословни храни в подходящите количества (размери на порциите)

2. Изберете модел на хранене (Средиземноморска диета, вегетарианска диета, DASH* или нисковъглехидратна диета), който да съответства на кулинарните ви предпочитания и вкус, стил на живот и хранителни нужди. Няма доказателство, че един от тези модели е по-добър от друг. Затова, изберете този, който ви се струва най-удачен („пасва“ най-точно), и го следвайте с постоянство.

3. АДА препоръчва въглехидратите да бъдат набавяни от зеленчуци, зърна, плодове и варива (бобови култури), които имат високо съдържание на фибри. Да се избягват като източник на въглехидрати храни, които са с високо съдържание на наситени и транс мазнини, натрий и захар.

4. Да се предпочитат „добри“ (ненаситени) пред „лоши“ (нездравословни наситени и транс) мазнини. Добри са мононенаситените (зехтин, авокадо и ядки) и омега-3-полиненаситените (риба, ленено семе и орехи) мазнини.

Да се избягват наситени мазнини от животински произход (тлъсто червено месо и други месни продукти, сланина, мас), растителни мазнини с тропически произход (палмово олио, кокосово масло) и транс (хидрогенирани мазнини в храни, продавани в търговската мрежа – пържени закуски и тестени печива).

Протеините да се набавят от източници, които са с ниско съдържание на наситени мазнини. Рибата, птиците, варивата и соята са предпочитан източник на протеини вместо червеното месо и колбасите.

Храната трябва да се обработва топлинно чрез методи (печене, грил, задушаване на пара), които не изискват добавянето на излишни мазнини. Да не се пържи или поне за целта да се използва олио от рапица. Риба да се консумира поне два пъти в седмицата. Да се предпочитат тлъсти риби като сьомга, херинга, пъстърва, сардини, тъй като са богати на омега-3 мастни киселини.

Да не се консумират подсладени със захар газирани напитки и готови плодове сокове, както и плодови млека и други десерти, подсладени с фруктоза. Да се огриничи дневният прием на натрий (готварска сол).

Цели на хранителната терапия при пациентите с диабет:

– Поддържане на нивото на кръвната глюкоза, близко до нормалните стойности за отлагане и превенция на диабетните усложнения

– При бременните, децата и много възрастните хора диетата трябва да отговаря на нуждите от енергия (да осигурява нужните калории), за да се избегне недохранване и дефицит на витамини и минерални вещества.

Очаквайте в следващия брой представяне и сравняване на ризлични диетични модели, както и още съвети за здравословно готвене и хранене.

*DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) – диетични подходи за спиране на хипертонията (намаляване на кръвното налягане)