По-добра ли е вегетарианската диета за хората с диабет тип 2?



01/06/2018

Веганството и вегетарианството помагат за понижаване на нивата на гликирания хемоглобин (HbA1c) и на холестерола, както и подобряват други кардиометаболитни рискови фактори при хора на средна възраст, с наднормено тегло и захарен диабет тип 2 (ЗДТ2), контролиран с лекарства (различни таблетки и инсулин), показват резултатите от проведено в Торонто, Канада, проучване, публикувано в Clinical Nutrition (1).

Тези две диети изключват напълно месото, но вегетаринството допуска консумацията на млечни продукти и яйца, докато при вегатството се избягват всички храни от животински произход.

В проучването са анализирани данните от девет рандомизирани контролирани изпитвания, в които са участвали над 660 пациенти със ЗДТ2. Изключването на месото, местните продукти и на останалите търговско обработени калорични храни е довело до понижаване на HbА1с с -0.29% – ефект, който постигат и някои от новите антидиабетни лекарства.

Хората с новодиагностициран ЗДТ2 трябва да спазват диетичен режим, който е основан предимно на растителни храни – зеленчуци, плодове, зърна и варива. Това може да доведе до няколко кардиометаболитни ползи: да намали наднорменото тегло, индекса на телесна маса и обиколката на талията, както и да понижи кръвната глюкоза, холестерола и артериалното налягане.

Средно 60-70% от хората със ЗДТ2 стават жертви на сърдечносъдовите заболявания. В този процес е намесен и нездравословният начин на хранене – факт, който не трябва да бъде подценяван.

Посланието от това проучване е ясно: дневното меню на затлъстелите и захаросани хора трябва да включва повече растителни храни, които са богати на фибри и бедни на наситени мазнини, за сметка на рестрикция на продукти като: тлъсти меса, колбаси и готови сладкиши, приготвени от фино брашно и захар.

Резултати от анализа: вегетарианският модел на хранене постига средно понижение на следните метаболитни и кардиометаболитни показатели: HbА1 с -0.29%, телесно тегло с -2.15 кг, обиколка на талията (показател за количеството на телесната мастна тъкан) с -2.86 см, кръвна глюкоза на гладно с -0.56 ммол/л, ЛПНП-холестерола с -0.12 ммол/л.

Американската академия по хранене и диететика препоръчва добре планирана вегетарианска диета (2) за превенция и контрол на диабета. Мазнините трябва да бъдат ненаситени (добри източници са авокадо и зехтин).

Вегетаринците и особено веганите* са застрашени от хранителен дефицит на желязо, калций, витамин Д и витамин В12. Всяка подобна диета трябва да бъде добре планирана с помощта на лекар или професионален диетолог.

*Веганите (стриктни вегетарианци) се хранят само с растителни храни (зърна, ядки, варива и соя, зеленчуци и плодове) и избягват всякакви животински продукти, включително яйца, мляко, сирене и риба.

Вегетарианската диета може да бъде лакто-вегетарианска и лакто-ово-вегетарианска в зависимост от това дали съдържа, освен веганските храни, и млечни продукти (лакто) или млечни продукти и яйца (лакто-ово). Песцетарианската диета включва и риба и морски храни, а флекситарианската (полу-вегетаринската) допуска ограничена консумация на птиче месо (например на социални събития или набавено по етичен начин – от птици, които са живели на свобода, или хранени с органични храни).

Използвани източници:

1. Viguiliouk E. et al. Effect of vegetarian dietary patterns on cardiometabolic risk factors in diabetes: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clinical Nutrition 2018 http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)30220-6/fulltext

2. http://www.ontrackdiabetes.com/live-well/eat-well/vegetarian-diet-better-diabetes