Захарта е по-виновна от солта за високото ни кръвно налягане



01/04/2018

Оказа се, че обвиняваме погрешните кристали за неудачите с контрола на кръвното ни налягане. Намалената консумация за сладки храни, особено на готови захарни изделия, води до спадане на кръвното налягане и до подобряване на обмяната, включително и до намаляване на отложените с черния дроб мазнини.

Редовната консумация на трапезна захар води до повишаване на систолното кръвно налягане с 6.9 милиметра живачен стълб (мм жив. ст.) и на диастолното кръвно налягане с 5.6 мм жив.ст. за период от 8 седмици наблюдение. Този ефект е още по-голям (повишаване с 7.6/6.1 мм жив.ст.), когато са анализирани данните от проучвания, които не са спонсорирани от сладкарската индустрия...

Тази индустрия успява да потуши и всеки опит за въвеждане на данък „вредни храни“. Намира веднага дори лекари, които да твърдят, че подобна мярка щяла да засегне бедните слоеве на обществото. А това си е лицемерие и популизъм, тъй като е по-грешно да продаваме неограничено храни-боклуци (junk food), с които децата и подрастващите да затлъстяват и рано да развиват заболяванията на възрастните като захарен диабет тип 2, атеросклероза и артериална хипертония...

Важно е да намалим консумацията на храни, приготвени от рафинирана захар и рафинирано брашно!

Поглъщането на три чаши безалкохолна газирана напитка, подсладена със захар, през деня води до покачване на кръвното налягане с 15/9 мм жив. ст. и до ускоряване на сърдечната честота (пулса) с 9 удара в минута. Напомняме, че всички, които имат захарен диабет, могат да пият подобни напитки само за овладяване на възникнала хипогликемия.

Хората, които набавят 25% от дневните си калории от трапезна захар, имат почти три пъти по-висок риск да загинат от сърдечносъдово заболяване. Затова, по-добре консумирайте цял плод и пълнозърнести храни, за да подобрите здравето си.

Фруктозата (плодовата захар), използвана често като заместител на трапезната захар (захарозата) за подслаждане на готови млека и други десерти, включително и на специалните диабетични храни, се свързва с два нежелани ефекта:

- директно стимулиране на симпатиковата нервна система (показател за стрес!), което води до повишаване на кръвното налягане, ускоряване на сърдечната дейност, повишаване на задръжката на течности от бъбреците

- понижаване на чувствителността на мускулите към инсулина, повишаване на секрецията на инсулин (хиперинсулинемия), увеличаване на нивата на триглицеридите - промени в обмяната, които се свързват с повишен риск за развитието на диабет тип 2 и на сърдечносъдово заболяване

Високата консумация на фруктоза за период от две седмици води до покачване на 24-часовото кръвно налягане с 7/5 мм жив. ст. и до ускоряване на пулса с 4 удара в минута.

Ускоряването на сърдечната честота не е безобидно явление, тъй като води до повишаване на нуждите на сърдечния мускул от кислород, което може да увеличи риска за миокарден инфаркт, особено в условия на необичайно физическо или психично натоварване.

Средностатистическият човек днес консумира около 2 до 8 пъти повече захар, отколкото е здравословно според Световната здравна организация и професионалните организации на кардиолозите в САЩ и Европа. При юношите захаросването е още по-сериозно - 6 до 16 пъти свръхнормата.

Фруктозата и захарозата съдържат еднакво количество калории - 4 калории в един грам. Поради това, няма нито една основателна причина, да заместваме захарозата с фруктоза или да купуваме готови храни, подсладени с фруктоза, вместо със захароза.