Световен диабетен ден 2015



01/09/2015

През 2015 година, Световният ден за борба с диабета е посветен на здравословното хранене като ключов фактор за профилактика на диабет тип 2 и за подобряване на метаболитния (гликемичен и липиден) контрол и при двата типа диабет, което намалява риска за развитие на свързаните с това заболяване усложнения.

Кампанията, стартирала на 19 май в Женева, за подобряване на хранителните навици не e само еднодневен акт, а обхваща цялата 2015 година, като 14 ноември - рожденният ден на един от откривателите на инсулина - д-р Фредерик Бантинг, ще бъде денят на равносметка дали сме пропиляли още една година от живота си, тъпчейки се с храни-боклуци, с излишни калории и мазнини.

Хората могат да намалят риска си да развият диабет тип 2, а тези и с двата типа диабет могат да подобрят контрола на заболяването си чрез няколко прости мерки:

- Да пият вода или неподсладени чай/кафе вместо плодови сокове и безалкохолни напитки, подсладени със захар

- Да консумират най-малко три порции зеленчуци всеки ден, включително листни зеленчуци като марули, спанак, броколи

- Да изяждат най-малко три порции плодове всеки ден (става дума за хрупане на цял плод, а не за пиене на плодов сок)

- Да избират ядки, парче пресен плод или неподсладено кисело мляко за междинни закуски

- Да ограничат консумацията на алкохол

- Да избират нетлъсти светли меса - пилешко, птиче или риба, вместо червени меса и преработени месни продукти (колбаси, пастет)

- Да предпочитат пълнозърнест хляб, кафяв ориз, пълнозърнести спагети вместо вариантите от рафинирано бяло брашно или бял ориз

- Да избират олио от растителен произход, съдържащо ненасинети мазнини (маслинено, рапично, царевично, слънчогледово) или фъстъчено масло вместо животински мазнини (масло, мас, сланина) или кокосово и палмово олио

Хората с диабет тип 2 постоянно се увеличават почти във всички страни по света - това се дължи на обездвижването и постоянното прехранване с калории, които водят до затлъстяване. Над три четвърти от диабетиците тип 2 живеят в страните с ниски или средни доходи. Това е заболяване на по-бедните слоеве на населението поради нездравословния им начин на живот и консумирането на храни-„боклуци“ и храни в ресторантите за бързо хранене

Най-голям ръст на диабет тип 2 се наблюдава при хората на възраст от 40 до 59 години. А това са хора в трудоспособна възраст, което превръща това заболяване и в огромен социален проблем.

Едно от шест новородени бебета през 2013 година е било от майка с диабет по време на бременността.

Всеки седем секунди един човек с диабет умира поради усложненията на заболяването, най-вече поради сърдечносъдови заболявания.

Средиземноморската диета и вегетарианството - веганство или лакто (млечно)-ово (яйчено) вегетарианство - са свързани с по-нисък риск за диабет тип 2. Обратно, консумацията на висококалорични храни, съдържащи захар и животински мазнини, както и на тлъсти червени меса води до повишен риск...

Не, случайно човек има два крака и един стомах - да се движи повече и да се храни по-разумно.

За допълнителна информация:

www.idf.org/WDD15-guide/pdf/WDD_2015_Guide.pdf