Три ореха подобряват гликемичния контрол при диабет тип 2



01/09/2014

Включването в диетата на три ореха на ден (или около 30 грама други ядки) може да подобри контрола на кръвната глюкоза при хората с диабет тип 2, показват обединените резултати от 11 рандомизирани проучвания, проведени в пет държави (1).

Ядките могат да подобрят и нивата на холестерола и триглицеридите, което е свързано с допълнителни благоприятни ефекти върху сърдечносъдовата система. Поради това, те са част от здравословното хранене.

Под ядки се разбира: орехи, шам фъстъци (пистачио), бадеми, лешници, орехи макадамия, пекани, кедрови ядки и кашу.

Резултатите от анализа са показали, че приемът на три ореха или на същото количество други ядки води до понижение на нивата на кръвната глюкоза на гладно и на гликирания хемоглобин.

Ядките трябва да заместват други източници на калории в храната (рафинирани въглехидрати, които имат висок гликемичен индекс, или източници на наситени мазнини от животински прпоизход), а не да ги консумираме допълнително. Това означава, че включването на три ореха в диетата, не трябва да променя общия дневен енергиен внос (изокалорична диета).

Орехите и останалите видове ядки имат високо съдържание на калории (поради това си взимаме от тях само с върха на пръстите), но те са богати на ненаситени мастни киселини, растителни протеини, минерални вещества, витамини и антиоксиданти. Най-добре е да се ядат сурови или печени на фурна, но без допълнителна мазнина и сол.

Използван източник:

1.Viguiliouk E. et al. Effect of tree nuts on glycemic control in diabetes: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled dietary trials. PLOS One 2014, July 30