Средиземноморската кухня забавя прогресията на диабет тип 2



01/07/2014

Хората с новодиагностициран диабет тип 2, които се хранят с маслинено олио (зехтин), риба, зърнени култури, ядки, зеленчуци, зелени листни подправки и плодове, имат по-бавна прогресия на заболяванeто отколкото тези, които ограничават общо консумацията на мазнини, показват данните от нов анализ, публикуван през юли в списание Diabetes Care (1).

Доказателства за това твърдение са: по-голямото понижаване на нивата на гликирания хемоглобин А1с и по-дългото отлагане на нуждата от добавяне на медикаменти за поддържане на гликемичния контрол в първата група.

В проучването са участвали пациенти с диагностициран наскоро диабет тип 2, които са били наблюдавани в продължение на повече от осем години.

Спазвалите средиземноморска диета са поддържали по-ниски нива на кръвната глюкоза за значително по-дълго време без да са се нуждаели от прилагане на лекарства за целта в сравнение с тези, които са били поставени на диета с ниско съдържание на мазнини (разлика във времето между двете групи е над две години).

В първата група нормални нива на кръвната глюкоза (ремисия на диабета) са постигнали 14% от участниците през първата година и 5% през шестата година спрямо съответно 4.1 и 0% в групата на нискомаслена диета за същия период от време.

Редица епидемиологични проучвания показаха, че средиземноморската диета намалява риска за метаболитен синдром и за появата на диабет тип 2. Но, това е първото рандомизирано контролирано изпитване, което доказва, че този начин на хранене може да бъде от полза и при пациенти с новооткрит диабет тип 2, тъй като забавя прогресията на заболяването, която води до влошаване на гликемичния контрол и изисква назначаване на медикаментозна терапия.

Намаляването на енергийния внос (което означава прием на по-малко калории с храната) е важно, за да се постигне загуба на тегло, като най-лесно това става чрез ограничаване на консумацията на мазнини. Проблемът е, че хората с наднормено тегло и завиден апетит трудно спазват гладуващи диети.

Настоящото проучване показва, че не е необходимо да постим, за да подобрим метаболитните си показатели. Някои от мазнините (които се съдържат в зехтина, рибата, ядките и целите зърна) са здравословни и поради това могат да бъдат постоянна съставка на антидиабетната диета.

И в двете приложени диети в това проучване жените са консумирали до 1500 калории дневно, а мъжете – до 1800 калории.

Хранещите се със средиземноморска кухня са консумирали много зеленчуци и са заменили червеното месо с риба или с пилешко. Мазнините, които са били набавяни основно с маслинено олио и ядки, са доставяли поне 30% от общите дневни калории.

Поставените на нискомаслена диета са ограничили общия прием на мазнини под 30% от общите дневни калории, като са консумирали повече въглехидрати, но не и сладкиши и захарни изделия.

Все още не е известно напълно коя е точната причина средиземноморската диета да осигурява по-добър контрол на кръвната глюкоза при хората с диабет тип 2 – високите нива на фибри, ниското съдържание на въглехидрати, намаленото количество на червеното и тлъстото месо, повишената консумация на маслинено олио и риба като източник на протеини и ненаситени мастни киселини? Тази диета е не само здравословна, но и ароматна, вкусна и питателна, поради което е лесна за спазване.

Използван източник:

1. Esposito K. et al. The effects of a Mediterranean diet on need for diabetes drugs and remission of newly diagnosed type 2 diabetes: follow-up of a randomized trial. Diabetes Care 2014;37(7):1824-1830