Храни, които предпазват зрението



01/02/2013

Глаукомата, катарактата, дегенерацията на макулата и диабетната ретинопатия са четирите водещи причини за загуба на зрението в развитите държави. Подобряването на тяхната ранна диагностика и навременно проведеното лечение могат да опазят зрителната острота при милиони възрастни хора.

Въпреки това, мерките за профилактика на тези очни заболявания остават най-евтиният и най-ефективният метод за предотвратяване на слепотата.

Проучване, проведено сред бейби бумерите (поколението, родено между 1945 и 1964 година) показа, че те изпитват страх да загубят зрението си в не по-малка степен отколкото да заболеят от рак.

Независимо от това, почти половината от тези хора, на възраст над 45-50 години, не провеждат годишни прегледи при офталмолог и не са наясно, че начинът им на хранене може да засегне очното им здраве.

Макулната дегенерация (МД) е медицинско състояние, при което се увреждат светлочувствителните клетки в ретината. Тъй като нейната честота се увеличава след 50-годишна възраст, тя се нарича още възрастово-свързана макулна дегенерация (ВСМД). Засяга около 30% от хората над 75 години.

Проучването AREDS (Age-Related Eye Disease Study, Възрастово-свързани очни заболявания), спонсорирано от Националния очен институт на САЩ, показва, че макулната дегенерация е заболяване, което зависи отчасти от начина ни на хранене.

В това голямо рандомизирано контролирано проучване бе установено, че рискът за прогресиране на ВСМД може да бъде намален с 25% при хора, които са застрашени, ако те взимат комбинация от антиоксидатни витамини (витамин C и E), бета-каротен и цинк.

Понастоящем се провежда второто изследване от тази програма - AREDS2, чиято цел е да установи дали има ползи от други хранителни съставки като ксантофилни каротеноиди и омега-3 мастни киселини, като началните резултати от него се очакват още през тази година.

Лутеин (името му произлиза от латинската дума „luteus”, която означава „жълто”) и зеаксантин са ксантофилни каротеноиди, които имат антиоксидантен и поглъщащ слънчевата светлина ефект (особено синия спектър).

Тези жълти на цвят, мастно-разтворими пигменти се съдържат в растителните храни, особено в суровите тъмнозелени листни зеленчуци (къдрово зеле, спанак, броколи, брюкселско зеле, тиквички, грах, ряпа). Източници на лутеин са и жълтъкът на яйцата, както и плодовете манго, праскови, пъпеш, папая и киви. Богати на зеаксантин са царевица, спанак, марули и мандарини.

Човешкото тяло не синтезира лутеин и зеаксантин, така че те трябва да се внасят с храната (смята се, че тези пигменти са тайните защитници на растенията от слънчевата светлина). Над две трети от хората не поглъщат достатъчно количество от тези пигменти, които представляват мощни антиоксиданти и фотопротектори.

Двата пигмента се отлагат в лещата и ретината (лутеин се натрупва в цялата ретина, но в по-голяма степен в периферната й част, докато зеаксантин се разпределя предимно в макулата). Именно те придават жълтия цвят на тази малка кръгла и централна зона в ретината, поради което тя се нарича „жълто петно”.

С напредване на възрастта, човек загубва плътността на пигментите в очите си, които поглъщат слънчевата светлина и по този начин предпазват ретината от вредните ултравиолетови (УВ) лъчи и обезвреждат свободните кислородни радикали.

По-висок риск за пигментни нарушения имат хората със светли очи и пушачите (цигареният дим е източник на свободни кислородни радикали, които увреждат очите и изобщо всички клетки на организма).

При възрастова дегенерация на макулата се засяга централното зрение (това е зрението, което използваме при четене, шиене, шофиране).

Данни от епидемиологични проучвания показват, че хранителният внос на лутеин и зеаксантин намалява обратно пропорционално риска и от катаракта, като най-вероятно това се дължи на техния антиоксидантен ефект.

Термичната обработка на зеленчуците намалява съдържанието на лутеин. За да се подобри усвояването на двата пигмента (които са мастно-разтворими), е по-добре те да се консумират заедно със смесена храна, която съдържа и мазнини.

Микроелементът цинк също е ефективен антиоксидант, който има и противовъзпалителен ефект. Добри негови източници са морските дарове като стриди и раци, тиквените семки, сусамът и говеждият черен дроб. Приемът на високи дози цинк може да доведе до анемия.

В ретината има висока концентрация и на незаменими (не могат да бъдат синтезирани от човешкия организъм) омега-3 мастни киселини. Данните от голямо проучване при жени показа, че редовният прием на тези киселини намалява значимо риска за ВСМД.

Омега-3 мастните (ейкозапентаенова и декозахексаенова) киселини се съдържат в тлъстите риби като сьомга, скумрия, тон, сардини или могат да набавяни чрез хранителни добавки.

Черните боровинки са естествен източник на флавоноиди (антоцианиди), за които се смята, че могат да предпазват от катаракта (помътняване на лещата на окото) поради тяхното антиоксидантно действие. Богати на антоцианиди са и други плодове със син или червен цвят като касис, малини, ягоди, къпини.

Екстрактът от черна боровинка подобрява микроциркулацията и намалява образуването на нови съдове, поради което се смята, че може да има благоприятен ефект при някои болести на ретината като пролиферативна диабетна ретинопатия, макулна дегенерация и някои видове глаукома (неоваскуларна).

Главните фактори, които могат да увредят лещата, са слънчева радиация (главно УВ лъчите), свободни кислородни радикали, тютюнопушене, недостиг на лутеин и зеаксантин. Някои хронични болести, като диабет, също така увеличават риска от появата на катаракта.

Освен естествения процес на стареене, фактори като недостиг на лутеин и зеаксантин, тютюнопушене и синия спектър на светлината могат да ускорят развитието на макулна дегенерация.

Първичната профилактика и на двете заболявания, които могат да засегнат сериозно зрението, включва: преустановяване на тютюнопушенето (избягване на хроничното излагане на цигарен дим), здравословно хранене с достатъчен внос на лутеин и зеаксантин, антиоксиданти и омега-3 мастни киселини и използване на слънчеви очила или на защитни вътреочни лещи, които филтрират УВ лъчите.