Формула за дълголетие


vd 01/02/2013

Хората днес остаряват по-бавно и живеят по-дълго. Физически и умствено настоящите 70-годишни съответстват на 65-годишните през 70-те години на миналия век. През този период от време е намаляла смъртността от сърдечносъдови и от някои ракови заболявания.

Едно момченце, родено в развитите държави в момента, се очаква да доживее поне до 78 години, а едно момиченце – дори с пет години отгоре.

Всичко това повдига въпросът как да остаряваме по-здрави и по-активни? Никой не иска да мисли за старост-нерадост, поради което се опитва да превърне напредналата възраст в в средна такава.

Гените, които унаследяваме, си остават същите. Променя се обаче средата, която обитаваме. Една трета от преждевременните смъртни случаи в развитите държави продължават да се дължат на тютюнопушене, замърсяване на въздуха, нездравословно хранене и малко физическо движение.

Проучване в продължение на пет години при над 15 000 души на възраст от 45 до 64 години показа, че тези, които са спрели да пушат, започнали са да се движат най-малко два-три часа седмично, увеличили са приема на зеленчуци и плодове и са поддържали нормално телесно тегло, са успели да намалят риска си за сърдечносъдово заболяване с 35% и за смърт с 40% в сравнение със запазилите предишния си начин на живот.

Това означава, че четири прости мерки могат да помогнат да живеем не само по-продължително, но и по-малко измъчвани от хронични заболявания, които сериозно влошават качеството на живот.

Това ли е цялата тайна? Не, има още нещо – светът е оцелял, защото се е смял…

Няколко други проучвания установиха, че човек трябва да има желанието и хумора да остарее бавно. Данните от наблюдателно изследване в САЩ, започнало в края на 60-те години на миналия век, показа, че оптимистите живеят по-дълго отколкото песимистите.

Резултатите от дългогодишни проучвания, проведени в САЩ и Холандия, потвърдиха, че оптимистите страдат по-рядко от злокачествени и сърдечносъдови заболявания и достигат по-често до напреднала възраст. Разликите са съответно: по-ниска честота на рак с 42%, на сърдечносъдови заболявания – с 55% и на смърт – с 45% за период от девет-десет години сравняване. Да, оптимистите младеят, защото се радват на живота.

Формулата за доживяване на 100 години в добро здраве е: не пушете + движете се редовно на чист въздух + хранете се здравословно (избирайте пълнозърнести храни, увеличете приема на зеленчуци и плодове, намалете наситените и транс мазнините като ги замените с мононенаситени и полиненаситени мазнини) + поддържайте социални контакти + упражнявайте всеки ден мозъка си + грижете се за зъбите и костите си + провеждайте стриктно профилактични прегледи + намалете наднормените килограми + спазвайте предписаното лечение за контрол на артериалното налягане, на кръвната глюкоза и за понижаване на холестерола + разтоварете се от стреса и се избавете от лошото настроение.

Чашата пред вас може да бъде наполовина пълна или наполовина празна – зависи как гледате на това.

Съветите за дълголетие са на Медицинския университет в Харвард (Harvard Medical School www.health.harvard.edu).

Novo Nordisk