Киселото мляко, червените боровинки и олиото от сусам и оризови трици понижават кръвното налягане



01/10/2012

Консумацията на храни като нискомаслено кисело мляко, червени боровинки и олио от сусамово семе и оризови трици може да помогне за подобряване на контрола на кръвното налягане, показаха резултатите от три нови проучвания, представени през септември на тазгодишната научна конференция на Американската сърдечна асоциация (1, 2, 3).

Наред с това, смесеното олио от сусам и оризови трици, което е богато на антиоксиданти и фитостероли, понижава „лошия” (LDL, ЛПНП) холестерол и триглицеридите, като увеличава „добрия” (HDL, ЛПВП) холестерол, с което може да подобри липидния профил.

Тези резултати потвърждават, че препоръчваната от Американската сърдечна асоциация диета DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), съдържаща две до три порции нискомаслено или обезмаслено кисело мляко (или нискомаслени млечни продукти) дневно, четири до пет порции пресен плод и две до три порции полезни за здравето мазнини (като зехтин или олио от сусам и оризови трици) може да бъде приета за здравословен модел на хранене.

Съкращението DASH в превод на български език означава „диетични подходи за спиране на хипертонията”.

Киселото мляко поддържа ниски нивата на глюкозата и мазнините в кръвта

В проведено в САЩ проучване са участвали над 2000 възрастни доброволци, които не са имали повишено кръвно налягане в началото. Консумацията на кисело мляко е била оценена с въпросници. За редовна консумация е било прието относително малко количество кисело мляко (около една чаша на три дни или около 2% от общите дневни калории).

За периода на проследяване от 15 години, при около 30% от участниците е било измерено високо кръвно налягане. Редовните потребители на нискомаслено (и неподсладено!) кисело мляко са имали с 30% по-малък риск да развият артериална хипертония в сравнение с останалите участници.

Киселото мляко (без добавена захар) има нисък гликемичен индекс - не води до рязко повишение на кръвната глюкоза след хранене. Нискомаслените и обезмаслените варианти имат и ниско съдържание на наситени мазнини и съответно - и на калории.

Във второто проучване 56 доброволци в САЩ са били наблюдавани за период от осем седмици. Редовната консумация на червени боровинки (или на естествен неподсладен сок от тези плодчета) е успяла да постигне значимо понижение на диастолното артериално налягане и леко снижение на систолното артериално налягане.

Червените боровинки са богати на калий, антиоксиданти (витамин С, каротеноиди) и растителни фибри, като в същото време имат ниско съдържание на калории и захар, поради което трябва да бъдат включени в нашата диета, е препоръката на авторите. Те се смятат за „чистач” на високия холестерол (съдържат фитостероли и полиненаситени омега-3 и омега-6 мастни киселини), като в същото време стабилизират и кръвното налягане. Имат нисък гликемичен индекс (подобно на киселото мляко), което ги прави подходящи за хората с повишена кръвна глюкоза.

В третото проучване, проведено в Индия, са участвали 300 пациенти с артериална хипертония, които са били разделени на три групи в зависимост от използваната интервенция за контрол на повишеното кръвно налягане: медикамент (блокер на калциевите канали), консумация на олио от сусам и оризови трици и комбинация от двете (медикамент и изследваното олио) за период от два месеца.

Трите вида стратегии са постигнали понижение на систолното артериално налягане със съответно 16, 14 и 36 милиметра живачен стълб (мм. жив. ст.) и на диастолното със съответно 12, 10.8 и 23.8 мм. жив. ст.

В допълнение, замяната на част от мазнините в диетата с олио от сусам и оризови трици е довела до понижаване на лошия холестерол с 26% и до увеличение на добрия холестерол с 9.5%.

Това са първите резултати, които показват, че смесеното олио от сусам и оризови трици може да има благоприятен ефект върху кръвното налягане и липидния профил.

Олиото от оризови трици е богато на естествени антиоксиданти, витамин Е и гама оризанол - фитостерол, който помага на тялото да намали абсорбирането на холестерола.

Освен това, то съдържа 75% ненаситени мазнини, от които – 38% са мононенаситени и 37% - полиненаситени (омега-3 и омега-6) мазнини.

А високата точка на горене (над 250 градуса по Целзий) и липсата на транс-мазнини го правят идеално за готвене.

Оризовото олио се получава чрез пресоването на оризовите трици (студено филтрирано олио). Оризът като всички останали зърна има хранителен предпазен слой между външната семенна обвивка и сърцевината, който се нарича трица. Трицата представлява хранителната тъкан, която изхранва развиващия се зародиш при узряването на семето.

Нова технология позволява висококачествено олио да бъде извлечено от оризовите трици и да се рафинира чрез студено филтриращ процес.

Олиото от сусамово семе е богат източник на антиоксиданти (витамин Е) и ненаситени мазнини. Според древната наука за здравето и дълголетието Аюрведа сусамът може да намалява свързаните със стреса симптоми. На хинди и санскрит думите сусам и олио са синоними.

Използвани източници:

1. Wang H., Livingstone K., Mayer J. et al. Yogurt consumption, blood pressure and incident hypertension: a longitudinal study in the Framingham Heart Study. Presented at the American Heart Association High Blood Pressure Research Scientific Sessions; September 21, 2012; Washington, DC. Abstract 188

2. Novotny J., Baer D., Khoo C. et al. Low calorie cranberry juice lowers blood pressure in healthy adults. Presented at the American Heart Association High Blood Pressure Research Scientific Sessions; September 21, 2012; Washington, DC. Abstract 299

3. Sankar D., Singh R., Chatterjee B. Blends of sesame and rice bran oils lowered blood pressure and lipids in mild to moderate hypertensive patients. Presented at the American Heart Association High Blood Pressure Research Scientific Sessions; September 21, 2012; Washington, DC. Abstract 186