Жалби за лошо медицинско обслужване



01/10/2011

Лошото медицинско обслужване, а не достъпът до лечение е основната причина пациенти да подават жалби срещу болници, показва проучване на Центъра за защита на правата в здравеопазването, цитирано от вестник Дневник (www.dnevnik.bg). Грубото отношение на лекарите е провокирало пациентите да подадат 160 жалби от началото на годината.

За сравнение, оплакванията за отказано лечение са три пъти по-малко.

Над 180 оплаквания са подадени заради липса на лекарства. Става въпрос за медикаменти, които напълно или частично се плащат от здравната каса. По-голямата част от тях са за онкоболни. Общо над 300 са оплакванията, подадени от пациенти срещу болници.

В 60 случая пациентите са сигнализирали, че лекарите са им искали пари. Преди време изследване на организацията показа, че българският пациент плаща най-много лични средства за здраве в сравнение с останалите страни от ЕС.

Сред жалбите срещу незаконни плащания обаче има и случаи, в които болните не са прави, защото плащането се е искало правомерно, каза председателят на пациентската организация д-р Стойчо Кацаров.

Според него това показва, че хората не познават правата си в здравеопазването. Едва двама от 241 анкетирани отговориха правилно на въпроса на колко направления за преглед при специалист имат право годишно, каза Кацаров.

Заради лекарски грешки адвокатите на центъра за правата в здравеопазването водят 19 дела. Към момента пациентската организация води общо 120 дела. Половината от тях са по жалби на болници срещу здравната каса за наложени санкции или за отказ за плащане на оказана и отчетена медицинска помощ.