Да пазим децата от рекламите на храни



01/10/2011

По света много държави обмислят ограничения в рекламите на храни със съдържание, което доказано води до затлъстяване и болести. В България няма никакъв знак, че може да се мисли за нещо подобно, написа през август вестник Дневник (www.dnevnik.bg).

Преди около месец управляващите в Унгария приеха "данък чипс", който трябва да оскъпи нездравословни храни като чипс, някои шоколадови десерти и газирани напитки, подсладени със захар.

Правителството на Виктор Орбан не е изключение сред политиците, които обмислят как да намалят консумацията на junk food (буквален превод „храни боклук”) – бързи храни, които са доказано вредни и водят до здравословни проблеми.

В края на април Конгресът в САЩ съвместно с няколко държавни агенции съобщи, че започва обсъждане на доброволни практики, които да се използват от хранителната индустрия при маркетинг, насочен към деца.

Като причина беше посочено увеличаващото се затлъстяване при подрастващите, което се влияе и от рекламите. Като по-драстична мярка в САЩ дори има предложение деца със свръхтегло да се отнемат от родителите им за известно време.

България не е останала встрани от мисълта как децата да се хранят по-здравословно, но тук инициативите са предимно на ниво идеи и все още няма сериозни ограничения за маркетинга на вредни храни.

Наредба за храни за малки деца и такива на зърнена основа определя какво могат да съдържат бурканчетата и кутиите, предлагани за деца. Косвено това трябва да ограничава продуктите, които се продават като храни за деца – в зърнените, към които се добавят мляко или сок, както и в бисквитите мазнините не трябва да бъдат повече от 3.3 грама на всеки 100 килокалории.

В България точна законова дефиниция на вредна храна няма – това е една от най-трудните задачи в държавите, където решават да ограничат консумацията им. В Унгария имаше спорове как ще се определи кои храни са вредни, като се има предвид, че и традиционната национална кухня може да се причисли към тях заради широкото използване на пърженето и свинската мас.

"По принцип няма забранени храни. Има по-подходящи и по-неподходящи," коментира д-р Пламен Масларски, педиатър в болница "Вита". „Въглехидратите не са враг, просто те са по-вкусни и затова приемаме повече от тях, казва лекарят. Освен това организмът ни не може да живее без въглехидрати, въпросът е под каква форма и в какво количество”.

Според Ева Борисова от Асоциация "Родители" в България има голям проблем със здравословното хранене и затлъстяването на децата, а рекламите на вредни детски храни допринасят за това.

"Самите реклами са създадени да продават, а децата са най-възприемчиви, понеже нямат вътрешно съпротивление," казва Борисова.

Директивата за аудиовизуалните услуги на Европейския съюз залага ограничения в рекламите на храни с вредни мазнини, високо съдържание на захар и сол, но препопръките са пожелателни, не задължителни.

Съседна Румъния беше на крачка от въдеждането на данък върху бързите храни, който трябваше да оскъпи закуските във веригите за такива храни като Макдоналдс и KFC. След доста спорове как точно ще се каже, че дадена храна е вредна, а друга не е, и донякъде заради кризата, проектът беше изоставен.

Повечето родители знаят на теория какво е полезно за децата им и какво е вредно, но по-често полезното им се струва прекалено сложно, бавно за приготвяне и скъпо.

Д-р Масларски посочва, че е желателно детето да свиква с естествени вкусове, защото вкусът на човек се регулира от това, което яде – колкото по-сладки храни приемаме, толкова повече сладко ни се иска.

И още едно доказателство, че рекламите имат роля в затлъстяването – в края на юни изследване на Университета в Ливърпул доказа, че телевизионни реклами на junk food засилват апетита на децата за такива храни.

При наблюдение на деца между 6 и 13 години е било установено, че те имат по-голямо желание да хапнат нещо сладко и мазно, след като са гледали реклама на такива лакомства, отколкото ако гледат реклама на играчки например.