Витамин Д предпазва от диабет тип 2



01/08/2011

Данните от две независими едно от друго проучвания показаха, че „слънчевият витамин” може да предпазва от развитието на диабет тип 2.

В едното изследване рискът за появата на диабет тип 2 е бил с 57% по-висок при хората с ниски серумни нива на витамин D в сравнение с тези с нормална концентрация – съответно шест на сто спрямо три на сто са заболели за период от пет години проследяване.

Второто изследване е проведено при хора с нарушен глюкозен толеранс (предиабет). Резултатите показват, че за период от три години участниците с високи серумни нива на витамина са имали с 26% по-нисък риск да развият диабет тип 2 в сравнение с тези с ниски нива (хиповитаминоза). Съветът към лекарите е при пациентите с висок риск за развитието на диабет да се поддържат нормални нива на витамин Д.

Слънчевият витамин се свързва и с намален риск за бронхиална астма и някои видове рак (на дебелото черво и простатата). Възрастните хора с диабет тип 2, които имат дефицит на витамин Д, развиват два пъти по-често очни усложнения.

Обогатеното на витамин Д мляко (дневен внос на 500 международни единици) за период от 12 седмици подобрява контрола на кръвната глюкоза и гликирания хемоглобин А1с за разлика от обикновеното обезмаслено мляко, посочиха данните от трето проучване. За тримесечния период на проследяване при потребителите на обикновено мляко е наблюдавана тенденция към повишение на средните стойности на кръвната глюкоза, докато при взималите мляко с витамин Д – тенденция към понижение.

Основните източници на витамин Д са слънчевата светлина, богатите на омега-3 мастни киселини риби като сьомга и скумрия и млякото (пълномаслено или обогатено с витамин Д).

Препоръчваните дневни дози на витамин Д при всички хора на възраст над 12 месеца и под 70 години са 600 международни единици (IU) дневно, а над 70 години – 800 IU. Това количество е достатъчно, за да поддържа нивото на витамина в нормалните граници.

Всекидневната доза на витамин Д трябва да се осигурява от естествени хранителни източници и от безопасно излагане на слънце (използване на фотопротектори за кожата с висок слънцезащитен фактор – SPF поне 15, за предпочитане 30, както и на очила с ултравиолетов филтър), а не от хранителни добавки, съдържащи витамина, е препоръката на изследователи.