Безсъние и инсулинова резистентност



01/08/2010
Дори една безсънна нощ може да наруши способността на организма ни да преработва глюкозата в кръвта и това може да обясни увеличаването на случаите на диабет тип 2 в света, според холандски изследователи. През последните десетилетия, продължителността на съня в развитите страни постепенно намалява, докато броят на хората със затлъстяване, инсулинова резистентност и диабет тип 2 се увеличава. Краткият сън води до умора на следващия ден, поради което избягваме физическите натоварвания и спорта. Тъй като прекарваме повече време извън леглото, то поглъщаме допълнителни закуски, чувстваме се уморени, замаяни и с лошо настроение. Предишни проучвания доказаха, че поредица от безсънни нощи (или редовно недоспиване) могат да доведат до инсулинова резистентност, но холандското проучване е първото, което потвърждава нарушения в човешкия метаболизъм дори след една нощ с недостатъчен сън. Ако вместо осем часа, човек спи само четири, това може да доведе до намаляване на инсулиновата чувствителност с 19 до 25%! Американско проучване, пуб­ликувано миналата година, показа, че хора, които спят по-малко от шест часа на денонощие имат 4.5 пъти по-голяма вероятност за нарушен глюкозен толеранс (повишена кръвна глюкоза на сутрин на гладно) в сравнение със спящите повече от шест часа. Според експертите, нормалната продължителност на съня трябва да е между седем и осем часа на ден.