Крилце или кълка



01/06/2010
Фаст фуд (fast food, буквално означава бърза храна, английски термин). Бързи храни са хамбургери (БигМак, Чийзбъргър, Бъргър Кинг), пържени картофки, пържено пиле (Фрайд Чикен), захарни газирани безалкохолни напитки, млечен шейк и други десерти), които се продават в цял свят във веригите от ресторанти като МакДоналдс, Кентъки Фрайд Чикен (KFC), Пица Хът, Бъргър Кинг… Тези ресторанти предлагат „детски менюта”, само с едно от които децата набавят 50% от нужните дневни калории! Бързите храни са с високо съдържание на калории, захар, сол и наситени мазнини. Те се консумират като допълнителни „закуски” от деца и възрастни, което води до прием на излишни калории (над дневните нужди), особено XXL порциите и менютата. Производителите на джънк фуд и фаст фуд използват огромни бюджети за директна реклама (билбордове, телевизия, радио), насочена към консуматорите (B to C). Използват за рекламни лица известни спортисти (особено футболисти), поп и филмови звезди, топ фотомодели. Например, манекенката Хайди Клум рекламира МакДоналдс (виж снимка „Привличане”). Красиви филмови звезди от Боливуд (Индия) хрускат картофен чипс по телевизията. Кентъки Фрайд Чикен е най-големият детски клуб в Малайзия. В Индонезия рекламното лице на Фанта е дете, което държи бутилка със сладката газирана напитка. Според Световната здравна организация, рекламата на храни повлиява избора и хранителните ни навици, особено при децата. Поради това, промоцията на бързи храни е насочена за привличане на детско-юношеската популация (уеб сайтове в Интернет с безплатно сваляне на музика, комикси с любими герои, рекламни клипове с известни и харесвани личности, безплатни подаръци, томболи с награди при висока консумация..). Затлъстяването при децата е особено тежък проблем в икономически развиващите се страни (виж снимката „Бомба без закъснител”).