Какво трябва да знаем за липидите?



01/02/2010
Има различни видове липиди (мазнини) в кръвта, всеки от които се отразява различно върху нашето здраве: - Лошият холестерол (холестеролът в липопротеините с ниска плътност - ЛПНП, LDL) се отлага в стените на кръвоносните съдове и може да доведе до тяхното стесняване или запушване. В резултат на това се развива миокарден инфаркт или мозъчен инсулт. Поддържането на LDL холестерола в желаните граници е най-ефективният начин да предпазим нашите съдове. - Добрият холестерол (холестеролът в липопротеините с висока плътност – ЛПВП или HDL) помага за отстраняване на отлаганията в стените на кръвоносните съдове и по този начин поддържа тяхната проходимост. - Tриглицеридите са трети вид мазнини, които се повишават при лош контрол на кръвната глюкоза или прекомерна консумация на алкохол, въглехидрати и мазнини. Около 99% от мазнините в тлъстите меса представляват триглицериди. Около 99% от тлъстините, които натрупваме при напълняване, са триглицериди. Съчетанието между ниско ниво на добър холестерол, повишени нива на триглицериди и увеличен лош холестерол води до ускорена атеросклероза. Това съчетание се среща по-често при хората с диабет тип 2. Промените в начина на живот и приемът на медикаменти могат да помогнат за контролиране на липидните нарушения. Подходяща е диета с намалено съдържание на наситени мазнини (ограничен прием на тлъсти меса, мас, сланина, наденици, масло, сметана, пълномаслено мляко, високомаслени сирена, мас, яйчен жълтък, палмово олио, кокосово масло, отстраняване на кожата на птиците). Препоръчва се замяна на наситените мазнини с мононенаситени (маслинено олио, авокадо, орехи, сусам) или с полиненаситени мазнини (царевично и слънчогледово олио, соя, тиквено семе и тиквено олио), както и консумацията на риба два пъти седмично (най-добри са богатите на омега-3 мастни киселини риби като тон, херинга, скумрия, пъстърва, костур, сардини, сьомга). Консумацията на богата на омега-3 мастни киселини риба намалява нивото на триглицеридите в кръвта. Благоприятен ефект има и редовната физическа активност (30 минути всеки ден). За приготвяне на храната да се предпочитат методи като печене, задушаване и грил вместо пържене. Да се увеличи приемът на богати на фибри храни като овесени трици, булгур, варива (леща, зрял боб), зеленчуци (броколи, спанак, домати) и плодове (цитрусови плодове, боровинки, малини, къпини, ягоди ). Обратно – да се избягва консумацията на пържени картофи, картофен и царевичен чипс и готови печени закуски (понички, кексове, бисквити, соленки, гризини) поради повишеното им съдържание на транс мазнини. Транс мазнините повишават лошия холестерол, сходно на наситените мазнини. Въпреки че може да са растителни по произход, транс мазнините се подлагат на хидрогениране (от ненаситени технологично се превръщат в наситени, за да се увеличи тяхната стабилност и годност за употреба). Например, твърдият маргарин не е по-добър избор от маслото. Фактът че, върху опаковката на пакет с бисквити пише „съдържа само растителни мазнини” не означава, че в тези бисквити няма транс мазнини (хидрогенирани мазнини)! За да се ограничи максимално приемът на транс мазнини е важно да се избягва купуването на готови тестени сладкиши, както и в заведения за обществено хранене да се не поръчват пържени и панирани ястия. Да се ограничи употребата на алкохол. Хората с високи нива на триглицериди трябва да избягват да пият спиртни напитки. Много високите нива на триглицериди в кръвта увеличава риска за остър панкреатит (остро възпаление на задстомашната жлеза). Подобряването на контрола на кръвната глюкоза се отразява благоприятно върху липидните нарушения, особено върху повишените стойности на триглицеридите. Редовната физическа активност и отказът от тютюнопушене имат благоприятен ефект върху нивото на добрия холестерол. За контрол на липидните нарушения се прилагат и различни медикаменти, наречени липидопонижаващи средства. Те се използват в допълнение на промяната в хранителния режим. При хората с диабет най-подходящи са медикаментите, наречени статини, тъй като те понижават нивата на лошия холестерол, увеличават добрия холестерол и намаляват триглицеридите. Статините са най-мощните лекарствени средства за понижаване на лошия (LDL, ЛПНП) холестерол. Внимание! Грейпфрутът и естественият сок от грейпфрут могат да взаимодействат с някои от статините и да увеличат риска за мускулно увреждане, свързано с приложението на тези медикаменти (признаци на подобно увреждане са появата на мускулна слабост, болка и крампи). Други медикаменти, които могат да се прилагат за контрол на липидните нарушения, са фибратите (те намаляват най-изразено триглицеридите). Липидопонижаващите средства се назначават от лекуващия лекар, който трябва да контролира и резултатите от липидния профил. Изводи Промяната в начина на живот (диета и редовна физическа активност) помага за подобряване на контрола на кръвната глюкоза, артериалното налягане и липидния профил. Един и същи диетичен режим се отразява благоприятно и на трите нарушения. Не е необходимо да спазваме специални и сложни диети. Важно е всеки ден да се храним умерено и балансирано. Принципът е: по-малко наситени мазнини (избягване на транс мазнините и замяна на част от наситените с мононенаситени мазнини), по-малко готварска сол, по-малко рафинирани въглехидрати. Да се предпочитат пълнозърнести храни, нискомаслени млечни продукти, зеленчуци, плодове, риба, нетлъсти меса (пиле без кожата).