Физическа активност и кръвна глюкоза



01/02/2010
Физическата активност е лесен и ефективен начин за намаляване на нивото на кръвната глюкоза, тъй като при упражнения и физически усилия мускулните клетки се нуждаят от повече енергия. Физическите упражнения водят и до намаляване на инсулиновата резистентност, което улеснява навлизането на глюкозата от кръвта в клетките. Редовните упражнения помагат за поддържане на ниски нива на кръвната глюкоза. Физическите упражнения подобряват цялостния тонус на организма, намаляват кръвното налягане и нивото на мазнините в кръвта. За да имат оптимален ефект, те трябва да се правят редовно, най-добре всеки ден. Ако никога досега не сте спортували, започнете внимателно, със занимания от по 15-20 минути, докато стигнете до поне половин час на ден. Упражненията трябва да са лесни като разходки или бързо ходене до 30 минути дневно, плуване по един час три пъти седмично, колоездене или друга физическа активност по ваш избор. Не забравяйте, че повишената физическа активност може да повиши риска за остра или късна хипогликемия – до 24 часа след прекратяването й. Консултирайте се с вашия ендокринолог преди да започнете физическа активност. Проверете и стойностите на кръвната глюкоза и урината за ацетон. Ако кръвната ви глюкоза е много висока или имате ацетон - отложете планираната физическа активност. Трябва да се научите как да се предпазвате от хипогликемия. Това става като приемете допълнително въглехидрати (вижте таблицата) или намалите инсулиновата си доза. Винаги носете в себе си захар. Носете подходящи обувки. Измервайте нивата на кръвната глюкоза след физическата активност, за да проверите как се е отразило движението.