Колко познаваме диабета?



01/10/2009
1) Вярно ли невярно– повечето от пациентите с диабет трябва да поддържат ниво на гликиран хемоглобин А1с под 7%? 2) За да се понижим кръвното си налягане, трябва: А) да намалим приема на готварска сол Б) да загубим тегло В) да намалим приема на алкохол Г) всичките 3) Вярно или невярно - искаме да намалим високите нива на LDL (ЛПНП) холестерол? 4) Диабетът може да води до повишен риск за: A) сънна апнея Б) сексуална дисфункция В) депресия Г) всичките 5) Посочете три от „суперхраните” 6) Ако измерите стойност на кръвната глюкоза (захар) преди физическо натоварване под 3.9 mmol/l, какво ще предприемете? A) ще изям парче плод или няколко солети, или филийка хляб Б) ще се разходя за 10 минути и пак ще проверя стойността В) ще изпия чаша вода Г) няма да предприема нищо 7) Знаем, че източник на наситени мазнини са месото и млечните продукти. Кои са източниците на ненаситени мазнини? A) маргарин и мас Б) маслинено олио и авокадо В) коков орех и кокосово масло Г) шоколад 8) Какво е хипергликемия? A) ниска кръвна глюкоза Б) висока кръвна глюкоза С) нормална кръвна глюкоза, който показва високо енергийно ниво Отговори: 1) Вярно 2) Г - всичките са верни. Високото кръвно налягане повишава риска за миокарден инфаркт, инсулт, очни и бъбречни увреждания. Прицелното ниво на кръвното налягане при хората с диабет под 130/80 3) Вярно. LDL („лош", ЛПНП) холестеролът се отлага в стената на съдовете под формата на плаки, които стесняват техния просвет. Хората с диабет трябва да поддържат ниво на LDL под 2.6 ммол/л 4) Г- всичките са верни. Кажете на своите лекуващи лекари, ако страдате от някой от посочените проблеми. Обсъдете по-подробно какво може да се направи за тяхното лечение 5) Включете в своето меню следните „суперхрани”: - варива (зрял боб, леща) - тъмно зелени листни зеленчуци (броколи) - цитрусови плодове - боровинки, малини, къпини - домати - риба с високо съдържание на омега-3 мастни киселини - зърна (ечемик, булгур) - орехи - нискомаслено кисело мляко 6) A - изяжте парче плод или няколко солети (филийка хляб). Проверете стойността на кръвната глюкоза и след натоварването. Приемете допълнителна закуска, ако ще се упражнявате повече от един час. Научете повече как физическата активност или спортът се отразяват на нивата на кръвната ви глюкоза 7) Б - маслинено олио или авокадо. Заменете част от наситените мазнини в менюто си с ненаситени. Маслиненото олио и авокадото са източник на мононенаситени мазнини, които се смятат за „най-здравословни”, тъй като понижават нивата на LDL („лошия” холестерол) 8) Б - висока кръвна глюкоза. Хипергликемията е основната причина за много от усложненията, които развиват хората с диабет. Поради това, е много важно тя да бъде контролирана. Тестът е разработен от Американската диабетна асоциация