Колко познаваме диабета?



01/10/2009

1) Вярно ли невярно– повечето от пациентите с диабет трябва да поддържат ниво на гликиран хемоглобин А1с под 7%?

2) За да се понижим кръвното си налягане, трябва:

А) да намалим приема на готварска сол

Б) да загубим тегло

В) да намалим приема на алкохол

Г) всичките

3) Вярно или невярно – искаме да намалим високите нива на LDL (ЛПНП) холестерол?

4) Диабетът може да води до повишен риск за:

A) сънна апнея

Б) сексуална дисфункция

В) депресия

Г) всичките

5) Посочете три от „суперхраните”

6) Ако измерите стойност на кръвната глюкоза (захар) преди физическо натоварване под 3.9 mmol/l, какво ще предприемете?

A) ще изям парче плод или няколко солети, или филийка хляб

Б) ще се разходя за 10 минути и пак ще проверя стойността

В) ще изпия чаша вода

Г) няма да предприема нищо

7) Знаем, че източник на наситени мазнини са месото и млечните продукти. Кои са източниците на ненаситени мазнини?

A) маргарин и мас

Б) маслинено олио и авокадо

В) коков орех и кокосово масло

Г) шоколад

8) Какво е хипергликемия?

A) ниска кръвна глюкоза

Б) висока кръвна глюкоза

С) нормална кръвна глюкоза, който показва високо енергийно ниво

Отговори:

1) Вярно

2) Г – всичките са верни. Високото кръвно налягане повишава риска за миокарден инфаркт, инсулт, очни и бъбречни увреждания. Прицелното ниво на кръвното налягане при хората с диабет под 130/80

3) Вярно. LDL („лош”, ЛПНП) холестеролът се отлага в стената на съдовете под формата на плаки, които стесняват техния просвет. Хората с диабет трябва да поддържат ниво на LDL под 2.6 ммол/л

4) Г- всичките са верни. Кажете на своите лекуващи лекари, ако страдате от някой от посочените проблеми. Обсъдете по-подробно какво може да се направи за тяхното лечение

5) Включете в своето меню следните „суперхрани”:

– варива (зрял боб, леща)

– тъмно зелени листни зеленчуци (броколи)

– цитрусови плодове

– боровинки, малини, къпини

– домати

– риба с високо съдържание на омега-3 мастни киселини

– зърна (ечемик, булгур)

– орехи

– нискомаслено кисело мляко

6) A – изяжте парче плод или няколко солети (филийка хляб). Проверете стойността на кръвната глюкоза и след натоварването. Приемете допълнителна закуска, ако ще се упражнявате повече от един час. Научете повече как физическата активност или спортът се отразяват на нивата на кръвната ви глюкоза

7) Б – маслинено олио или авокадо. Заменете част от наситените мазнини в менюто си с ненаситени. Маслиненото олио и авокадото са източник на мононенаситени мазнини, които се смятат за „най-здравословни”, тъй като понижават нивата на LDL („лошия” холестерол)

8) Б – висока кръвна глюкоза. Хипергликемията е основната причина за много от усложненията, които развиват хората с диабет. Поради това, е много важно тя да бъде контролирана.

Тестът е разработен от Американската диабетна асоциация