Ечемикът понижава „лошия” холестерол и триглицеридите



01/10/2009
Ечемикът може да намали сърдечносъдовия риск, показа систематичен обзор на данните от осем проучвания. Хората, които ядат редовно ечемик, поддържат по-ниски нива на „лош” (LDL, ЛПНП) холестерол и триглицериди (вид мазнини) в кръвта. Зърната на ечемика (овеса) съдържат бета-глюкан – вид разтворими фибри, които понижават нивата на холестерола. Данните от проучванията са показали, че редовният прием на овесени трици, съдържащи три до десет грама бета-глюкан, за период от един до три месеца намалява значително стойностите на общия холестерол, ЛПНП-холестерола и триглицеридите. Участниците в изследванията са заменили яйцата в сутрешната си закуска в овесени трици (мюсли). Повишената консумация на разтворими фибри е довела и до леко увеличаване на нивата на „добрия” (HDL, ЛПВП) холестерол. Според авторите, включването на ечемик в дневното меню (замяна на рафинираните тестени изделия и белия хляб) има добър ефект върху мазнините в кръвта, главно поради повишения внос на разтворими фибри.