Боровинките – дар на природата



01/08/2009
Хората, които ядат редовно 125-250 грама свежи или замразени боровинки (без добавена захар!) могат да подобрят инсулиновата си чувствителност, показаха резултатите от малко проучване в САЩ. Участниците в него – мъже на средна възраст, с наднормено тегло, инсулинова резистентност (преддиабет) и умерен риск за сърдечносъдово заболяване – са били разделени в две групи. Едната група е спазвала в продължение на три седмици „боровинкова диета”, като е консумирала 250 грама диви боровинки всеки ден. Изследванията, проведени в началото и в края на проучването, са показали, че апетитът на мускулите към инсулина се е повишил значително в сравнение с втората група, която не е е консумирала боровинки. Освен това, дивите плодчета са намалили и степента на възпаление, което често придружава преддиабетното състояние и се смята за рисков фактор не само за развитието на диабет тип 2, но и на остър сърдечносъдов инцидент поради разкъсване (руптура) на атеросклеротичните плаки в коронарните артерии. Боровинките се смятат за „супер храна” поради своето противовъзпалително и антиоксидантно действие. Те имат по-високо съдържание на антиоксиданти („чистачи” на свободни кислородни радикали) от всеки друг плод или зеленчук. Тъмната им, с цвят на мастило, окраска (синьо-лилава) се дължи на съдържащият се в тях пигмент антоцианин. Именно този пигмент определя посочените ценни хранителни свойства на тези диви плодчета. Те имат също така много ниско съдържание на калории, но за сметка на това са богат източник на витамини С, Е, рибофлавин (витамин В2), ниацин (витамин В3), на фолати, фибри, калий, магнезий, желязо...