Зимата ни вдига кръвното налягане



01/03/2008
Има нещо по-хубаво от лошото време! Хората с артериална хипертония поддържат по-ниски стойности на кръвно налягане през летния сезон, показаха резултатите от голямо епидемиологично проучване сред военни ветерани в САЩ. В изследването са участвали близо 450 000 мъже, на средна възраст 66 години, с хипертония, които са били наблюдавани за период от пет години. Авторите са установили, че през зимата много по-често кръвното налягане се е повишавало над 140 милиметра живачен стълб за горната граница (систолно налягане) и над 90 милиметра живачен стълб за долната граница (диастолно налягане), въпреки прилаганото сходно лечение с медикаменти. Пак по време на студеното годишно време при отчетливо повече участници стойностите са скачали над 160 мм жив. ст. за систолното и над 100 мм жив. ст. за диастолното. Обратно - през лятото са били измерени по-ниски стойности със средно 7.6%. Други интересни факти са, че обитателите на по-топлите и слънчеви райони на САЩ са имали по-ниско кръвно налягане в сравенение с живеещите на север. През мразовитите, мрачни и къси зимни дни хората се заседяват повече на топло и консумират калорични и мазни храни, особено през уикендите и празниците. Това води до надебеляване. Солените туршии и киселото зеле увеличават приема на говарска сол (натриев хлорид), което също се отразява неблагоприятно върху кръвното налягане. Нормално теглото на всеки човек, живеещ при умерен климат, е най-високо през март и най-ниско през август. През лятото се храним с по-лека и растителна храна (пресни салати, плодове, таратор) и се движим повече, тъй като денят е по-дълъг. Освен това, поради достатъчната слънчева светлина, страдаме по-рядко от депресия. Подобреното ни настроение се отразява благоприятно и върху кръвното ни налягане. Хората с хипертония трябва да следят по-стриктно кръвното си налягане през зимните месеци, е основната препоръка на авторите на това проучване. Те съветват също така да се движим всеки ден и да не прекаляваме с калориите, мазнините и приема на сол. Лекарите също трябва да имат предвид сезонните колебания на кръвното налягане и да адаптират адекватно дозировките на медикаментите при своите пациенти с хипертония. Човек трябва да живее здравословно през четирите годишни времена. Намаляването на приема на натрий (готварска сол) има благоприятен ефект не само върху кръвното налягане, но води до понижаване и на риска за сърдечносъдови събития с 25%, показаха резултатите от две проучвания (TOHP I и TOHP II), в които са били наблюдавани голяма група жени за период от 10-15 години. Препоръчва се консумация на по-малко от 2300 милиграма натрий дневно, което означава под една чаена лъжичка готварска сол или ограничаване на настоящия внос с приблизително една трета. Около 11% от общия прием на натрий са от добавянето на сол при домашно готвене или допълнително посоляване на храната на масата. Други 12% се доставят от естествено съдържащи натрий хранителни продукти като мляко, сирене, масло. Останалите 77% се набавят от готови месни деликатесни продукти, консервирани храни (туршии), полуфабрикати, чипс, кашу, соев сос.