Затлъстяването е свързано с шест вида рак



01/12/2007

Наднорменото тегло повишава риска за шест вида рак, сред които – на дебелото черво, бъбрека, панкреаса, хранопровода, матката и гърдата (при жени след менопаузата), според доклад на Американския институт за онкологични изследвания (1).

Злоупотребата с алкохол повишава опасността за рак на дебелото черво, гърдата, хранопровода, лигавицата на устата, ларинкса и фаринкса.

Това заключение се позовава на 7000 научни изследвания с продължителност най-малко пет години, които са проследили влиянието на различни видове диети върху риска за злокачествени тумори.

Въпреки че някои гени са по-склонни към мутации, които отключват дегенерация и израждане на клетките, данните показват, че малък брой от раковите заболявания са наследствени.

Факторите на околната среда играят много по-голяма роля за повишаване на риска, като тези фактори включват: тютюнопушене, инфекциозни причинители (вирусите на хепатит В и С повишават риска за рак на черния дроб), индустриални химикали, замърсяване на въздуха, неправилно хранене, липса на физическа активност и затлъстяването.

За да се намалят наднормените килограми и да се поддържа здравословно тегло, се препоръчва да се ограничи вносът на храни с високо енергийно съдържание, които съдържат много трапезна захар, мазнини (наситени и транс), а са с ниско съдържание на фибри и на естествени антиоксиданти. Освен това, човек трябва да се движи по 30 минути всеки ден.

Данни, публикувани още през 1997 година, свързаха прекомерната консумация на тлъсти меса и месни продукти (бекон, щунка, салами) с рак на дебелото черво. Препоръчва се на седмица да се поглъщат най-много 500 грама месо (около 70 грама на ден).

Приемът на допълнителни 50 грама месо на ден (над посоченото количество) се свързва с повишен риск за рак на дебелото черво с 15%. Приемът на допълнителни 50 грама на ден месни продукти увеличава този риск с 21%.

Диетите, които имат защитен ефект срещу рак, съдържат предимно храни от растителен произход, които са източник на фибри и на естествени антиоксиданти. За предпочитане е тези храни да са по-малко обработени.

Антиоксидантите улавят и обезвреждат свободните кислородни радикали, които водят до преждевременно остаряване на организма и до раково израждане на неговите клетки и тъкани. Околната среда (автомобили, индустриални предприятия) е постоянен източник на свободни кислородни радикали. Нашият организъм също е фабрика на подобни радикали, особено при прехранване с калории и тютюнопушене.

“Препоръчваме пет порции зеленчуци и плодове на ден и повишена физическа активност, тъй като тези две мерки осигуряват обединена защита срещу рака”, подчертават онколозите.

Консумацията на по-малко наситени с калории храни и поддържането на здравословно тегло имат огромно значение за намаляване на риска за развитието на няколко вида злокачествени тумори.

Кърменето също осигурява протекция както на майката, така и на нейното дете. Кърмачките страдат по-рядко от рак на гърдата, а техните деца имат намален риск да затлъстеят през следващите години от живота си, особено през пубертета. Хранените с женско мляко деца имат и намален риск за развитието на диабет тип 1.

10 препоръки са профилактика на рака:

1. Да се поддържа нормално телесно тегло

2. Физическата активност да се превърне в част от всекидневния живот

3. Да се ограничи консумацията на наситени с калории храни, да се избягват напълно захарните безалкохолни напитки (с други думи, не купувайте харбургер и обикновена кока кола нито на вас, нито на децата ви)

4. Да се консумират повече храни от растителен произход (припомнете си поговорката „една ябълка на ден държи лекаря настрана”)

5. Да не се прекалява с месо, да се избягват месните продукти

6. Да се огриничи консумацията на концентриран алкохол

7. Да се храним разнообразно и балансирано

8. Да не прекаляваме – диетата трябва да задоволява нуждите на организма, а не да го претоварва с калории, захар, наситени и транс мазнини, сол…

Специални препоръки към конкретни групи хора:

9. Майките трябва да кърмят, а децата трябва да бъдат кърмени

10. Хората с вирусен хепатит В и С трябва да бъдат лекувани правилно, за да се постигне потискане на вируса при хепатит В и пълно изчистване на вируса при хепатит С. Вирусът на хепатит С повишава риска за развитието и на диабет тип 2.

Съветите за хранене и движение на хората със захарна болест отговарят напълно на посочените осем основни защитни мерки срещу рак. Диетата при хората с диабет е здравословно хранене, което се препоръчва на цялото им семейство.

Хранете се здравословно, движете се редовно! Това е формулата на дълголетието и на свободния от болести на „западната цивилизация” живот.

Използван източник:

1. World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: A Global Perspective. AICR, 2007