Средиземноморската диета намалява оксидативния стрес



01/08/2007
Традиционната Средиземноморска диета намалява вредното оксидиране на „лошия“ холестерол, показаха началните резултати от проучването Prevencin con Dieta Mediterrnea (PREDIMED), докладвани на тазгодишния конгрес на Еропейското общество по атеросклероза в Хелзинки, Финландия. Изследователите смятат, че студено пресованият зехтин (Extra virgin), който е основната съставка на тази диета, намалява риска за атеросклероза. Според тях, хората с висок риск за коронарна болест на сърцето трябва да използват редовно зехтин вместо наситени и транс мазнини. Други, богати на антиоксиданти, съставки на тази диета са орехите и пресните плодове и зеленчуци. Маслиненото олио е източник на мононенаситени мастни киселини, но в студено пресовия вариант са съхранени всички компоненти на маслините, който имат мощни антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Студено пресованият зехтин не се подлага на никаква термична или химична обработка (думата „virgin“ означава „девствен“) и има много ниска киселинност. Той не трябва да се обработва термично, тъй като губи своите ценни качества. Орехите също имат благоприятно съдържание на мастни киселини и са богат източник на хранителни вещества и на други биоактивни компоненти като фибри, фитостероли, фолиева киселина и антиоксиданти. В Средиземноморската кухня редовно се използват малки количества орехи за приготвянето на различни ястия и десерти. Оксидативното увреждане на клетките и тъканите е част от патофизиологичните процеси, които възникват при много заболявания като коронарна болест на сърцето, захарна болест, рак и невродегенеративни болести. Проучването PREDIMED е дългосрочно многоцентрово изследване за първична профилактика на сърдечносъдовите заболявания с помощта на три вида диети: Средиземноморска диета с маслинено олио, Средиземноморска диета с орехи и диета с нисък внос на мазнини. За целта има три групи участници, които ще спазват всяка една от тези диети, но количеството дневни калории, които ще поглъщат, не се различава. Проучването ще продължи до края на 2010 година. Неговата цел е да оцени разликата в честотата на сърдечносъдовите инциденти, включително на миокардния инфаркт и на мозъчния инсулт, в зависимост от съставките на диетата. Данните от първите три месеца показват сходно понижаване на теглото при трите групи участници. При поставените на Средиземноморска диета са установени обаче по-ниски нива на кръвна глюкоза, на систолно артериално налягане и на общ холестерол, в сравнение със спазващите нискомаслена диета. Допълнителен анализ на липидните профили на 125 души от всяка една група е показал най-голямо намаление на оксидираните липопротеини с ниска плътност (ЛПНП, „лош“ холестерол) в групата на Средиземноморска диета с маслинено олио. Внимание! Маслиненото олио, подобно на всяка мазнина, съдържа 9 калории в един грам. Поради това, повишеният внос на маслинено олио трябва да става за сметка на намален внос на наситени мазнини и избягване на транс мазнините, така че общият дневен прием на мазнини да остава непроменен. Орехите, както и всички други ядки, са висококалорични поради съдържащите се в тях мазнини. Правилото е, че ядки се взимат и поставят в устата с пръстите на ръцете, а не се загребват и лапат с цяла шепа.