Открити са нови диабетни гени

01/05/2007

Осем гена са категорично свързани с повишен риск за развитието на диабет тип 2, като три от тях са били неизвестни досега, съобщиха четири международни научни екипа през в април списание Science and Nature Genetics. За целта е бил изследван целият геном (над 22 000 известни гена) на 50 000 души в няколко държави.

Според авторите, откритието ще даде възможност за създаването на генетични тестове, които да предсказват предразположеността на хората към захарната болест.

Но учените предупреждават, че наследствеността е само една от възможните причини за диабет тип 2, като болестта е директно свързана с начина на живот – прекомерна консумация на храна и липса на движение и физически упражнения.

Всичките осем гена са често срещани, като трите новооткрити са най-вероятно свързани с развитието, функцията и регенерацията на инсулин-произвеждащите клетки на панкреаса. Генетиците смятат, че диабетните гени са най-малко девет и различни вариации в тях определят вероятността за развитието на захарна болест.