Физическата активност намалява риска за диабет тип 2 при хората с големи талии



01/05/2007

Спортът и редовните упражнения могат да помогнат на хора с големи обиколки на талията (коремно затлъстяване) да намалят риска си за развитие на диабет тип 2, показаха резултатите от финландско проучване.

Физическа активност за 30 минути всеки ден, намалява риска за диабет тип 2 повече от четири пъти! Тези резултати са при хора със затлъстяване и наднормено тегло, които по начало са много по-предразположени към развитието на нарушения в обмяната на глюкозата.

Учените доказали, че обездвижени хора с нормално или с наднормено тегло имат 5.5 пъти по-голям риск за диабет тип 2 от редовно спортуващите.

Обиколката на талията трябва да не надвишава 80 сантиметра при жените и 94 сантиметра при мъжете. Това може да бъде постигнато и поддържано със здравословна диета и редовни физически упражнения.

Хората с талии, по-големи от посочените размери, по-често имат „метаболитен синдром“ (синдром Х, синдром на инсулинова резистентност), който се смята за рисков фактор за сърдечносъдово заболяване и диабет тип 2.

Метаболитен синдром означава: голяма талия (пределната мярка е 80 см при жените и 94 см при мъжете!) плюс още две от следните четири нарушения: повишени нива на триглицериди, нисък „добър“ (ЛВП или HDL) холестерол, повишено кръвно налягане и повишена кръвна глюкоза на гладно.

Съчетанието между коремно (централно, „мъжки тип“) затлъстяване, нарушение в липидния профил, високо кръвно налягане и повишена кръвна глюкоза се нарича „смъртоносен квартет“, тъй като увелича риска за исхемична болест на сърцето.

При централно затлъстяване, формата на тялото наподобява на ябълка. Тези хора са застрашени от диабет тип 2, артериална хипертония, подагра, а това са болести на охолния и заседнал начин на живот...