Когато няма риба и ракът е риба



01/12/2006

Най-малко два пъти в седмицата трябва да се консумира риба, препоръча Американската сърдечна асоциация в хранителните си насоки от 2006 година, публикувани в медицинското списание Circulation.

Да се предпочитат риби, живеещи в студени води, които са богати на дълговерижни омега-3 полиненаситени мастни киселини (ейкозапентаенова и декозахексаенова). Рибата да се приготвя на скара или на фурна.

Консумирането на две порции риба седмично води при възрастните хора до намаляване на риска за внезапна сърдечна смърт и смърт, дължаща се на коронарна болест на сърцето, е причината за тази препоръка.

Морските дарове са за предпочитане пред наденицата и сухите месни колбаси, които са с високо съдържание на наситени мазнини, а купешките варианти – и на транс мазнини.

Омега-3 мастните киселини, съдържащи се в рибата, намаляват риска за смърт, дължаща се на коронарна болест на сърцето с 35%, на внезапната сърдечна смърт с 50%, както и честотата на исхемичния инсулт с 30%.

Най-богати на омега-3 мастни киселини са следните риби и морски храни: сьомга, херинга, аншоа, скумрия, риба меч, риба тон, лефер, миди, стриди, пъстърва, сардини, рак, треска, морска котка, омар.