Нискомаслена вегетарианска диета намалява нивото на кръвната глюкоза



01/08/2006

Хора с диабет тип 2, които спазват нискомаслена вегетарианска диета, избягвайки консумацията на животински (месни и млечни) продукти, имат по-ниски нива на кръвната глюкоза, в сравнение с тези, следващи стандартната диета на Американската диабетна асоциация (АДА), показаха резултатите от проучване, публикувани през този месец в списание Diabetes Care.

Ядящите храни от растителен произход като зеленчуци, листни зеленчуци, плодове, зърна и варива също така са намалили нивото на „лошия“ холестерол и са подобрили функцията на бъбреците си – намаляло е количеството на албумина в урината. Листни зеленчуци са различни видове зеле, броколи, карфиол, марули, салати, листа от глухарче, рукола, спанак, коприва, лапад, киселец.

Вегетарианската диета е била и по-лесна за спазване, защото не е изисквала следене на размерите на порциите и пресмятане на калоричността им. С помощта на квалифициран диетолог е било съставено дневно меню от растителни храни, в което 10% от общите калории са били набавяни от мазнини, 15% - от белтъчини и 75% - от въглехидрати. Допълнително са били включени хранителни добавки с витамин В12, за избягване на неговия недостиг.

„Надяваме се, че резултатите от проучването ни ще накарат хората с диабет тип 2 и лекуващите ги лекари да прибягват първо до нискомаслена вегетарианска диета и после до медикаменти,“ заяви д-р Нил Бернард, президент на Американския комитет на лекарите за отговорна медицина.

Заедно с колегите си от университети във Вашингтон, Торонто и Северна Каролина д-р Бернард е изследвал 99 души с диабет тип 2, разпределени между двете диети. След 22 седмици, 43% от вегетарианците и 26% от тези на стандартната диета на AДA можели да спрат да вземат някои от антидиабетните си лекарства или намалили дозите им.

Вегетарианците са отслабнали средно с 6.5 кг, а тези на АДА диетата с 3.1.

Нивото на гликирания хемоглобин (обективен показател за контрола на кръвната глюкоза през последните три месеца) спаднало с 1.23 при вегетарианците срещу намаление с 0.38 в другата група. Всяко едно намаление на нивото на гликирания хемоглобин (НbA1c) с една точка (например от 8% на 7%) понижава риска за хронични усложнения, показаха по-рано резултатите от 20-годишното британско проучване на диабет тип 2 - UKPDS.

Участниците в настоящото изследване, които са продължили да взимат медикаменти за понижаване на холестерола, са постигнали намаляване на „лошия“ холестерол (LDL, ЛПН - липопротеини с ниска плътност) с 21% във вегетарианската група и с 11% при тези на стандартната диета.

Вегетарианската диета за участниците в проучването е изключвала всички продукти от животински произход, а не само месото.

Диетата на АДА намалява приема на калориите (500-1000 калории по-малко на ден), за да се постигне отслабване на тегло, но не забранява консумацията на нито една храна, с изключение на специалните „диабетични“ готови сладкиши и на обикновените безалкохолни напитки, подсладени със захар (тези напитки се използват само за овладяване на хипогликемия).

Според диетата на АДА, белтъчините трябва да доставят 20% от общите дневни калории, въглехидратите и мононенаситените мазнини (маслинено олио, авокадо, олио от канола) – 60%-70% и наситените мазнини (животински продукти, масло, сирене) – под 7%. Вносът на холестерол се ограничава до 200 милиграма на ден и приемът на транс (технологично хидрогенирани) мазнини се свежда до минимум. Транс мазнини съдържат твърдите маргарини, всички купешки сладкиши с голяма трайност – вафли, бисквити, кейк, включително „диабетичните“ варианти, чипсът.

Всички участници са се срещали седмично със специалисти, които им давали диетични съвети и кулинарни рецепти.

Според учените, проучването е показало, че ползата от нискомаслената вегетарианска диета при хората с диабет тип 2 е сравнима с ефекта на понижаващи кръвната глюкоза и „лошия“ холестерол лекарства, като при някои пациенти ефектите върху метаболитните показатели са дори още по-добри.

Пример за това са резултатите при 36-годишния Ванс Уорън от вегетарианската група, който намалил нивото на грикирания си хемоглобин A1c от 10.4 (считано за неконтролиран диабет) на 5.1 (което се смята за нормално при здрави хора) за период от 18 месеца.

„Животът ми е много по-лесен сега, когато съм и 34 килограма по-лек,“заявява Уорън.

И двете диети – нискомаслена вегетарианска и базирана на препоръките на АДА – подобряват контрола на кръвната глюкоза и липидния профил при хората с диабет тип 2, но подобрението е по-изразено при спазването на нискомаслена вегетарианска диета, е изводът от това проучване.

Съветът на всички лекари е хората с диабет тип 2 да съставят индивидуален хранителен план с помощта на квалифициран диетолог и стриктно да го спазват.

Диетата е един от трите елемента от лечението на диабета

Основното правило е: по-малко калории, по-малко наситени (животински и транс) мазнини, по-малко захар, по-малко сол (натриев хлорид), за да се постигне по-ниско тегло, по-малка обиколка на талията, по-нисък „лош“ холестерол, по-ниски триглицериди, по-ниско кръвно налягане. По-ниското ниво на посочените показатели е по-добро за хората с диабет тип 2.

Диабет тип 2 е излишеството на мазнини – излишество в храната, излишество в кръвта, излишество в тялото – от това излишество се развива затлъстяване, инсулинова резистентност, нарушения в липидния профил, повишено кръвна глюкоза и повишено артериално налягане и това излишество намалява продължителността на живот. Хората с диабет тип 2 имат равен риск да направят миокарден инфаркт с този на хората, които вече са преживяли миокарден инфракт.

- Загубете тегло, ако имате наднормено такова – препоръчва се редукция на 7% до 10% от изходното тегло през първата година и трайно поддържане на постигнатото ново тегло

- Движете се редовно – ходете активно пеша по 30 минути най-малко пет дни от седмицата, още по-добре – седем дни

- Преустановете пушенето

- Контролирайте кръвната глюкоза – поддържайте ниво на HbA1c под 7% (още по-добре под 6.5%)

- Поддържайте кръвното налягане в желаните граници – препоръчваните стойности са под 130/80 милиметра живачен стълб

- Поддържайте в кръвта ниво на „лош“ холестерол под 2.6 ммол/л, триглицериди до 1.7 ммол/л, добър холестерол над 1 ммол/л при мъжете и над 1.29 ммол/л при жените