Нови правила за реклама на готови храни и домашно готварство


vd 01/06/2005

Специализираното издание за хора с диабет и техните семейства в САЩ – Diabetes Forecast прие през юни новите указания на Американската диабетна асоциация (АДА) за публикуване на реклами на готови храни, статии на хранителна тема и готварски рецепти на своите страници.

Диабетното издание заяви, че ще рекламира продукти и ще публикува рецепти, които имат намалено съдържание на калории и много ниско съдържание на наситени мазнини.

Наситените мазнини са най-тясно свързани със сърдечносъдовите заболявания, които от своя страна са водеща причина за смърт при хората със захарна болест.

Повечето готови „диабетични храни“ (диабетични сладкиши и шоколадови изделия) не попадат в категорията на храните с намалено съдържание на калории и много ниско съдържание на наситени мазнини, поради което не се препоръчват от нито едно модерно диабетно издание в света. Нашият/ваш вестник е защитавал този принцип през цялата си история.

Няма никакви научни основания да се промотира производството и употребата на специални готови „диабетични“ сладкиши – те не предлагат никакви здравни, диетични или каквито и да е било предимства пред обикновените варианти.

Американското списание обяви, че ще публикува само кулинарни рецепти, които отговарят на диетичните препоръки на АДА.

Храните са здравословни или нездравословни в зависимост от индивидуалните нужди на всеки човек. АДА продължава да подкрепя идеята, че хранителният план на хората с диабет трябва да бъде изготвян от диетичен инструктор конкретно при всеки отделен пациент.

Диетичният инструктор трябва да насърчава избора и приготвянето на храни с намалено съдържание на калории и с много ниско съдържание на наситени мазнини. Това е генералната линия.

Затова и нашата препоръка към хората с диабет през последните 14 години винаги е била да консумират повече зеленчуци, плодове, нискомаслено кисело мляко, пълнозърнести храни, риба …

Диетинструкторът трябва също така да обучава сладките хора какво да си поръчат от менюто в заведение за обществено хранене, какво да си сервират в чинията на коктейл с шведска маса или как да се справят с изобилната вечеря при роднини или приятели. Целта е да се намали ударът на калориите и наситените мазнини – този бич на консуматорското общество.