Физическата активност подобрява контрола на захарен диабет тип 2



01/06/2005

Редовното движение намалява обема на висцералните (вътрекоремните) тлъстини при жените с диабет тип 2. Това са тлъстините, които се натрупват между вътрешните органи в коремната кухина и се свързват с повишена инсулинова резистентност и увеличен сърдечносъдов риск.

„Двигателната активност трябва да бъде част от предписваните средства за лечение на диабет тип 2“, подчертават авторите на ново проучване в САЩ, чиито резултати бяха публикувани през март.

Паласките около талията и коремните тлъстини намалят при отслабване на тегло и при редовно физическо движение, дори и без теглото да намалява. В резултат на стопяването на шкембето, апетитът на мускулите към основното им гориво - глюкозата - се повишава.

В проведеното проучване са участвали 33 диабетички тип 2 в следклимактерична възраст, разделени в три групи. Едната група е била на диета с повишен внос на мононенаситени мазнини (за сметка за ограничен прием на животински мазнини), без да променя двигателните си навици; втората група е останала на обичайното си хранене, но се е движела редовно, карайки колело, и третата група е спазвала както диетична, така и двигателна програма.

Резултатите след три месеца:

- участничките от първата група (само на диета) и тези от третата група (на диета и колоездене) са загубили едно и също тегло – средно около 2 кг и едно и също количество общи телесни тлъстини (коремни и подкожни)

- жените от втората група (само движение) са загубили наполовина по-малко тегло (около 1 кг), но предимно за сметка на висцералните (вътрекоремните) тлъстини

- и в трите групи е било постигнато сходно намаляване на висцералните тлъстини и на обиколките на талията с около 4 см.

Жените, които спазват диета със или без движение губят коремни и подкожни тлъстини, но не и тлъстините, които са отложени около вътрешните им органи. Тези, които се движат редовно, дори и без да променят начина си на хранене, губят предимно мастна тъкан около вътрешните им органи.

Жените, които спазват диета и се движат редовно, губят както коремни и подкожни тлъстини, така и висцерални тлъстини, които са най-опасни.

Участничките и от трите групи са подобрили чувствителността си към инсулина с 44% и това е довело до по-доброто оползотворяване на глюкозата (подобряване на диабетния контрол).

Отслабването на тегло само с диета или с диета и физическа активност намалява общите телесни тлъстини (коремни и подкожни) и подобрява контрола на кръвната глюкоза. За намаляване на висцералните тлъстини е необходимо обаче редовно физическо движение.

Човешките мускули са създадени да работят и трябва да се съобразяваме с този факт, за да избегнем групата от метаболитни нарушения и свързаните с тях сърдечносъдови рискови фактори.

„Излезте и се поразходете навън половин час“, е категоричният съвет на авторите на проучването.