Една трета от „сладките хора“ не се движат



01/06/2005

Проучване при близо триста души с диабет показва, че над една трета не отделят никакво свободно време за спорт или за някаква физическа активност.

Хората, които се движат поне 30 минути най-малко пет пъти в седмицата имат по-добро здраве, по-малко трудности да контролират теглото си и по-малко физически оплаквания.

Диабетиците, най-вече тип 2, са почти всички с наднормено тегло или затлъстяване и имат нужда да намалят килограмите си, да редуцират някои и друг сантиметър от обиколката на талиите си и да понижат стойностите на кръвната глюкоза, мазнините и артериалното налягане. Те страдат от лошо настроение, нарушения в съня, ускорена атеросклероза и сърдечносъдови заболявания.

Невероятно е тогава, че толкова хора със захарна болест не се разхождат редовно в парка или в планината, не карат колело, не ходят на плуване или не извършват някаква умерена, но редовна аеробна активност. Работещите мускули изгарят глюкоза.

Не е необходимо да се ходи във фитнес салон или да се играе тенис, или да се упражнява някакъв скъп спорт. Не е необходимо да играете голф, нито да яздите кон. Достатъчно е да ходите пеша половин час на ден с подходящи за целта обувки. Достъпът до близкия парк е безплатен.

2000-2500 крачки на ден са достатъчни, за да подобрят здравето на повечето хора. А, ако постепенно удвоите тази бройка, ще направите още по-добра услуга на тялото си.

4400 крачки на ден намаляват нивото на холестерола, триглицеридите и кръвното налягане, показа проучване в Италия при 179 души с диабет тип 2. Този редовен двигателен режим в течение на две години е успял да намали риска от коронарна болест на сърцето, съобщиха неговите автори и препоръчаха на хората с диабет да се движат повече за по-добро здраве.

Половин час умерена аеробна активност през повечето дни от седмицата е елемент от профилактиката и лечението на диабет тип 2.