ДИАБЕТНА ПРЕДИСТОРИЯ



15/05/2005

Повишената кръвна глюкоза „не боли, но мъчи“

Когато „плуват“ в тлъстини, мускулните клетки ги предпочитат за гориво и отказват да усвояват глюкозата и тя започва да се натрупва в кръвта - първоначално се появява „нарушен глюкозен толеранс“ (повишение на кръвната глюкоза на втория час след нахранване или след диагностично обременяване с глюкоза).

Това състояние се приема за „преддиабет“ („жълта светлина“ – повишено внимание!), тъй като стойностите на кръвната глюкоза са между нормалните (зелена светлина) и диабетните (червена светлина). Това нарушение е сериозно, тъй като води със себе си повишен риск от сърдечносъдово заболяване поради ускорено развитие на атеросклерозата.

Ако не вземем мерки за загуба на 7% от изходното тегло и редовно движение 30-60 минути поне пет пъти в седмицата с цел да разтоварим мускулите си от излишните тлъстини и да възстановим апетита им към глюкозата, то разстройството в обмяната прогресира до клиничен диабет.

За да отслабнем, е необходимо да намалим дневния внос на калории за сметка на ограничаване на животинските (наситените) мазнини и рафинираните въглехидратни храни (сладкарски и фини тестени изделия, захарни безалкохолни напитки).

Препоръчва се загуба на тегло до половин килограм седмично и умерено, но редовно физическо натоварване за редуциране на коремните тлъстини. Ако мускулите ни не се движат повече от 48 часа, те стават „лениви“ и не реагират както трябва на действието на инсулина. Най-добре е да ги караме да работят на всеки 24 часа.

Диетата и движението намаляват риска от появата на диабет тип 2 с 58%. За сравнение, прилагането на антидиабетния медикамент метформин намалява този риск с 31% (чувствително по-малко!), като освен това се съпровожда с гадене, стомашночревен дискомфорт и други нежелани реакции и рискове.

Около 10% от хората с нарушен глюкозен толеранс (десет от сто души) заболяват от захарна болест годишно. Около 25% от населението има нарушен глюкозен толеранс и всичките тези хора са потенциални диабетици.