Растителен протеин срещу диабет и затлъстяване



01/02/2005

Белтък, предпазващ растенията от гъбични заболявания, имитира действието на хормон, който при бозайниците е свързан със загубата на тегло и играе важна роля в превенцията на затлъстяването, сърдечносъдовите заболявания, диабет тип 2 и някои видове рак. Растителният белтък, наречен осмотин, е открит в някои плодове, семена и зеленчуци като грозде, овесени трици и домати.

Осмотин принадлежи към голямо семейство растителни протеини, които предпазват растенията от гъбични инфекции. Но той може също така да активира действието на рецептори в мускулните клетки на бозайниците, реагиращи на хормона адипонектин.

„Осмотин наподобява поведението на хормона адипонектин в мускулните клетки на мишки. Възможно е този растителен протеин да играе важна роля в профилактиката на заболявания като диабет тип 2“, смятат откривателите на белтъка.

Адипонектинът регулира поемането на глюкозата от мускулните клетки, като се свързва със своя рецептор. Предишни проучвания показаха, че както диабетиците тип 2, така и хората със затлъстяване и сърдечносъдови заболявания имат по-ниски нива на този хормон в кръвта в сравнение със здравите хора. Ниските нива на адипонектин се свързват и с повишен риск от рак на гърдата и на дебелото черво.

„Открихме връзка между хормона адипонектин и растителния протеин осмотин – едни и същи рецептори в мускулните клетки на бозайниците разпознават двете вещества и реагират на тях по сходен начин. Възможно е растителният протеин да има предпазна роля срещу развитието на дегенеративни заболявания, подобно на хормона адипонектин“, предполагат изследователите.

И двата белтъка – адипонектин и осмотин стимулират използването на глюкозата от мускулните клетки. Като се свързва с рецептора на адипонектина, осмотин може да контролира енергийния статус в мускулите.

Доколко осмотин може да индуцира благоприятните ефекти на адипонектин остава неизвестно.

Плодовете и зеленчуците намаляват риска от сърдечносъдови заболявания и исхемичен мозъчен инсулт, съобщиха авторите на две големи проучвания, включили почти 72 000 медицински сестри и 38 000 мъже-здравни професионалисти.

Листните зеленчуци (броколи, спанак, зеле, карфиол), както и богатите на витамин С плодове и зеленчуци имат най-добри предпазни ефекти – една порция листни зеленчуци на ден понижава риска от исхемичен инсулт с 6%.

Хората, които ядят по пет порции плодове и зеленчуци на ден имат по-малък риск от всички хронични заболявания с 10% и от исхемична болест на сърцето с 20%, в сравнение с тези, които много рядко хапват парче свеж плод или зеленчук

Американците трябва да увеличат потреблението на плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, да ограничат консумацията на захар и да удвоят двигателната си активност, за да се преборят със затлъстяването и свързаните с него здравни рискове, съветват издадените през тази година диетични указания на здравното министерство на САЩ.

До момента се препоръчваше движение по половин час на ден, но то е недостатъчно, за да се справи с прекомерния енергиен внос. Близо две трети от американците са с наднормено тегло и затлъстяване, в резултат на „кока-кола хамбургеризацията“.