Сьомгата и пъстървата са полезни за сърцето



01/12/2004

Американската агенция за храните и лекарствените средства (FDA, http://www.fda.org) даде през септември статута „намаляващи риска от коронарна болест“ на храните, съдържащи полиненаситени омега-3 мастни киселини (ейкозапентаенова и декозахексаенова), които се намират най-вече в по-тлъстите риби като сьомга, сардина, смумрия, пъстърва, херинга и тон.

„Има научни доказателства, че омега-3 мастните киселини намаляват риска от коронарна болест, водеща до миокардни инфаркти, от които умират над 500 000 американци всяка година“, заяви Лестер Крауфорд от агенцията. „С даването им на статут „важни за здравето“ ще помогнем на потребителите, които търсят храни, съдържащи тези важни съставки“.

FDA разреши следния текст върху етикета на храни, съдържащи омега-3 мастни киселини: „Подкрепящо, но не окончателно проучване показа, че консумацията на омега-3 мастни киселини може да намали риска от коронарна болест“.

Това е второто подобно разрешение на FDA, отнасящо се до обикновени храни, на етикета на които може да се твърди, че имат лечебен ефект. Първото беше отново за намаляване на риска от коронарна болест и бе дадено в средата на миналата година за орехите, препоръчвайки дневна консумация на около 42 грама, които обаче да са за сметка на общите дневни калории, а не допълнително. Орехите са най-добрия растителен източник на омега-3 мастни киселини.

Важно е да се знае, че само прясната риба-тон съдържа омега-3 мастни киселини – процесът на консервирането й ги разрушава. Като правило, при пърженето на всяка риба, тя обеднява на омега-3 мастни киселини. Нетлъстите риби като треска, костур, сом, мряна, мерлуза имат по-ниско съдържание на тези важни за съдовете мастни киселини.

Британската диабетна организация препоръчва на страдащите от захарна болест да ядат богати на омега-3 мастни киселини риби (сьомга, пъстърва, скумрия, сардини, херинга) два пъти седмично, но да избягват рибеното масло като хранителна добавка

Специалистите предупреждават, че бременни жени, кърмачки и жени, които планират бременност трябва да не включват в менюто си риба меч, акула и мерлин и да не прекаляват с рибата тон, поради влиянието на съдържащия се в тях живак върху нервната система на детето. Но херингата, сардините, сьомгата и пъстървата не създават подобни проблеми.

Редовната консумация на риба бе свързана и с намалена честота на мозъчни инсулти при анализ на данните от девет популационни проучвания. Хората, които ядят два пъти седмично рибни ястия имат по-малък риск да направят инсулт от тези, които ядат риба един път в седмицата, които от своя страна са по-малко застрашени от мозъчносъдови проблеми в сравнение с тези, които ядат риба още по-рядко.