Филм за угояването с големи порции



01/07/2004

Макдоналдс, най-голямата фирма в света за бързи закуски, заяви през март, че ще преустанови продажбата на свръхголемите порции пържени картофки и обикновени безалкохолни напитки до края на годината в своите над 13 000 американски ресторанта.

Макдоналдс (и всички други вериги за бързи закуски) бе атакуван от лекари, затлъстели хора и родители на дебели деца, като една от причините близо две трети от жителите на САЩ да са с наднормено тегло или със затлъстяване!

Американският кинодокументалист Морган Спърлок проведе хранителен експеримент с себе си, поглъщайки редовно най-големите порции картофки и подсладени със захар безалкохолни напитки на Макдоналдс. 33-годишният Спърлок превърна своя експеримент в стряскащ филмов документ, показващ как тежейки 69 килограма, той достига до 78 килограма след броени месеци. Излишеството на калории, мазнини и захар увеличава не само теглото му, но и нивото на холестерола...

„Надявам се филмът ми за грамадните порции и лошите хранителни навици, водещи до наддаване на тегло, да повлияе на хората и да ги накара да се хранят по-здравословно,“ заяви Спърлок.

Той се запалил по идеята, гледайки телевизионно предаване, в което Макдоналдс заявявал, че менюто в ресторантите им е „хранително“. А всъщност фирмата възразявала срещу съдебния иск на две момичета, които твърдяли, че Макдоналдс е виновен за затлъстяването им. Искът на момичетата бил отхвърлен от съда.

„Чувствах се ужасно,“ описва усещането си по време на експеримента Спърлок. „Ядеш тази храна (в ресторантите на Макдоналдс) и в първия момент си много добре. Но след това получаваш „Мак болки в стомаха“, „Мак главоболия“ и се депресираш“.

Макдоналдс заяви, че филмът на Спърлок няма отношение към решението на фирмата да преустанови продажбата на свръхголеми порции, както и за решението й да започне да предлага повече салати, плодове и закуски с ниско съдържание на мазнини...

През април най-големият производител на бързи закуски в света обяви, че ще поеме „отговорна и активна роля“ за решаване на проблема със затлъстяването. Например, започва обучителна кампания, която ще промотира ползата от физическата активност и умерения начин на живот. За целта Макдоналдс е регистрирал нов уебсайт в Интернет, който ще е изпълнен със снимки на спортни звезди и с примери как трябва да се движим повече. А, в ресторантите на фирмата вече се предлага и меню за възрастни, което представлява салата, бутилка вода и педометър (брояч на крачки) за насърчаване на ходенето... На фона на всичко това, рекламни клипове на Макдоналдс продължават да показват колко е евтино да си купиш например „чийзбъргър“.

Смъртта на президента на Макдоналдс Джим Канталупо през април от миокарден инфаркт може също да бъде използвана за индиректна критика на нездравословните и мазни храни, заяви шефът на една от известните американски фирми за корпоративни стратегии Стивън Адис. „Не казвам, че Канталупо стана жертва на инфаркта, защото ядеше прекалено много от сандвичите на собствената си компания, но мисля, че след време неговата смърт ще се дава за пример. Ако директор на цигарена фирма загине от рак на белите дробове, то това се използва в кампаниите срещу тютюнопушенето. Когато д-р Робърт Аткинс умря миналата година от сърдечносъдов инцидент, то здравните ефекти на неговата отслабваща диета бяха подложени на критика...“ (Диетата на д-р Аткинс представлява висок внос на мазнини, включително и на животински, за сметка на почти пълното изключване на въглехидратите, в това число и на плодовете. Дългосрочното въздействие на тази висомаслена, нисковъглехидратна диета върху съдовете е неизвестно).

В същото време съветници на британския премиер Тони Блеър обсъждат възможността да наложат „блажен данък“ върху храни с лоши и надебелителни качества, като бързите закуски. Консервативният в. „Таймс“ включва в списъка на потенциалните кандидати за допълнителен данък типичните съставки на менюто на Макдоналдс - сандвичите „бъргърс“, пържените картофки и обикновените (със захар) безалкохолни напитки.

Идеята на „блажния данък“ е да доведе до повишаване на цените на надебелителните и нездравословни храни и в резултат на това - до ограничаване на тяхното потребление.

В „кока-кола и хамбургер обществата“, броят на хората с диабет тип 2 ще се увеличи с 50% през следващите 25 години. Диабет тип 2 е състояние, при което тялото не може повече да използва правилно хормона инсулин, за да превръща храната в енергия. Толкова е угоено с мазнини, натежало и лениво, че мускулите му са загубили апетита си към горивото глюкоза и тя остава неизползвана в кръвта.

Световната сърдечна федерация обяви, че 1.1 милиарда възрастни жители на планетата и 22 милиона деца под 5-годишна възраст са затлъстели. Лошото хранене и заседналият начин на живот са главните причини за зачестяването на сърдечносъдовите заболявания, диабет тип 2, някои видове рак и други, свързани със затлъстяванането състояния. Общо, тези нарушения са причина за 60% от 56.5 милиона смъртни случая годишно, които биха могли да бъдат предотвратени.

„Не само Макдоналдс, а цялата хранителна индустрия за бързи закуски допринася за увеличаването на талиите ни, не само в САЩ, но и почти навсякъде по света,“ заяви Саманта Хелър, старши клиничен хранителен експерт в медицинския център на Университетта на Ню Йорк.

Англо-холандският хранителен гигант Униливер, един от водещите производители на олио и мазнини в света, заяви, че ще инвестира допълнителни средства за създаването на по-здравословни храни и не желае да печели от тлъстеенето на клиентите си. Според президента на фирмата Антъни Бъргманс, Униливер ще предлага продукти, които „помагат на хората да се чувстват добре, да изглеждат добре и да получат повече от живота“.

Униливер, производител включително и на сладоледа „Магнум“, обяви, че ще прегледа състава на всичките си хранителни продукти за правилното съдържание на сол и захар в тях. В същото време, президентът на фирмата заяви, че е против „блажния данък“. Според Бъргманс, в света в момента има над един милиард души със затлъстяване, но още толкова са тези, които страдат от недохранване.

Затлъстяването не е вече проблем само на развитите страни, все по-често дебелите хора се срещат в Африка, Азия и Латинска Америка. Активисти от различни групи за защита на интересите на потребителите обвиниха Световната здравна организация (СЗО), че се е поддала на натиска на САЩ и на индустрията за бързи, евтини и мазни храни, смекчавайки своя програмен документ за борба с наднорменото тегло. Те твърдят, че СЗО се е повлияла от забележки на лобисти на фирмите за бързи храни и поради това не призова за забрана на рекламата на тези храни, насочена към деца.

Програмният документ на СЗО заявява, че правителствата „могат да повлияят на цените (на храните) чрез данъци, субсидии и ценообразуване, по начин, който окуражава здравословното хранене и физическата активност“. СЗО препоръчва на хората да ограничат консумацията на мазнини, захар и готварска сол, както и да се движат умерено, но редовно (30 минути през повечето дни от седмицата).

„Ние препоръчваме на правителствата фискалната им политика да вземе под внимание здравните последици,“ дипломатично заявява експертът на СЗО Амалия Уоксман.