Ние сме това, което ядем…



01/06/2004

Консумацията на храни, естествени източници на различни растителни антиоксиданти като витамин Е и каротиноиди, намалява риска от новопоявата на диабет тип 2 с 30%, съобщиха през февруари финладски учени от Националния институт по обществено здраве в Хелзинки (Montonen J et al. Diabetes Care 2004, 27: 362-6: http://www.diabetes.org)

Хората, които консумират големи количества каротиноиди – група от съставки на плодовете и зеленчуците с червен, оранжев и жълт цвят – са по-малко застрашени да развият диабет. Това са установили учените по време на мащабно 23-годишно проучване на 4000 души на възраст от 40 до 69 години. В изследването е търсена връзка между честотата на новопоявил се диабет тип 2 и различни естествени форми на витамин Е, каротиноиди и витамин С. Общо 164 мъже и 219 жени от наблюдаваните са развили диабет.

Участниците, които са консумирали редовно богати на витамин Е и на каротиноиди храни са се оказали с почти една трета по-малък риск да развият диабет тип 2 в сравнение с тези с нисък внос. Не е намерена връзка между витамин С и появата на захарната болест.

„Дневното ни меню трябва да включва богати на антиоксиданти източници като плодове, зеленчуци и пълнозърнени храни, тъй като те са важна съставка на здравословното хранене“, заключи д-р Монтонен.

Загубата на тегло и физическата активност са другите две важни стъпки, които хората трябва да предприемат навреме, за да се предпазят от диабет тип 2.

И предишни проучвания установиха, че растителната форма на витамин Е и на други антиоксиданти в храната могат да осигуряват защита от диабет тип 2, тъй като неутрализират свободните кислородни радикали – нестабилни химически частици, които са отпадни продукти на обмяната и увреждат клетките.

Хората, които консумират богата на витамин Е и каротиноиди храна, може би просто се хранят по-здравословно от останалите и поради това не страдат от нарушения в обмяната, предполагат финладските изследователи.

За да се намали рискът от диабет тип 2, диетата трябва да съдържа плодове, зеленчуци и други богати на антиоксиданти храни, а не добавки на препарати с витамини.

„Препаратите с витамини не се препоръчват за превенция на диабет тип 2. Ние не знаем какви количества от отделни антиоксид анти или какви съотношения между различни антиоксиданти и витамини да предписваме или да взимаме, за да постигнем желаните благоприятни ефекти върху обмяната“.

Не единичните хранителни съставки или отделните антиоксиданти, а комплексността на нашата диета – смесването на различни растителни храни и на различни природни активни вещества (фитохимикали), които взаимодействат помежду си – е тази, която постига цялостното здравословно действие и предпазния ефект срещу диабет тип 2.