КАНЕЛА СРЕЩУ ЗАХАРНАТА БОЛЕСТ

01/06/2004

Докато за всички лакомници канелата е далекоизточна растителна подправка*, която придава приятен вкус и примамлив аромат най-вече на домашните сладкиши, ошава и кафето „капучино“, за американски хранителни изследователи тя е „природно лекарство“, което може да помогне за избягване на диабета или за подобряване на неговия контрол при вече заболели хора.

„Канелата действа като инсулина и в същото време усилва действието на инсулина (улеснява свързването на антидиабетния хормон с неговите рецептори в клетките),“ заяви Дон Грейвс от Калифорнийския университет в Санта Барбара. „Това наше откритие е от огромно значение за лечението на хората със захарна болест. Канелата има биоактивни съставки, които според нас имат потенциала да предотвратят появата на диабет тип 2 при предразположените към него гастрономи, а когато човек вече страда от него, канелата може да му помогне да го контролира по-добре“.

Съвместно проучване на Калифорнийския университет, Щатския университет на Айова и на Департамента по земеделие на САЩ доказа антидиабетния ефект на канелата при 60 затлъстели мишки, на които е давана напитка с канела. Окончателните резултати от проучването, започнало преди шест месеца, се очакват до края на годината.

Учените откриха в канелата молекула, която има сходна на инсулина структура. В същото време те потвърдиха, че субстанцията проантоцианидин, съдържаща се в това растение, усилва чувствителността на клетките към инсулина. При дебелите хора клетките на мускулите, плуващи в тлъстини, стават лениви към действието на антидиабетния хормон.

В края на миналата година американските учени проведоха тестове с 60 диабетици тип 2 в Пакистан (30 мъже и 30 жени) на средна възраст около 53 години, които в продължение на 40 дни дни са взимали канела. Те са подправяли храната си с един, три или шест грама канела дневно. При всичките е било установено намаление на изходното ниво на кръвната глюкоза с минимум 20%, на триглицеридите с над 30% и на холестерола с 26%. В цялата група, която е получавала канела, кръвната глюкоза се е намалила с минимум 20%, а някои от доброволците дори са постигнали нормални стойности – сходни с тези при здравите хора.

„Няма известно до момента лекарствено средство, което да може едновременно да понижи с една четвърт нивата на кръвната глюкоза, тригрицеридите и холестерола – само канелата!“ обобщават авторите на експеримента.

Мащабни проучвания при диабетици се планират и в Калифорния от същия научен екип под ръководството на Ричърд Андерсън от Департамента по земеделие на САЩ. Участниците в тях ще поемат редовно водни разтвори на канела с различин концентрации.

Департаментът по земеделие на САЩ подкрепя финансово проучвания, които фокусират върху ефекта от канелата на клетъчно и молекулярно ниво и как тя влияе на инсулиновите рецептори в клетките и на други протеини, свързани с инсулиновото действие. В случая с канелата, историята на откритието започва преди повече от 10 години с изследване на усвояването на кръвната глюкоза след поглъщането на ябълков пай – любим десерт на американците.

Според учените, канелата се очаква да има положителен ефект и при други нарушения и заболявания (на първо място при инсулин-секретиращи тумори на панкреаса), които водят до повишена резистентност на клетките на тялото към действието на антидиабетния хормон. Тази резистентност възпрепятства инсулин-дирижираното назлизане на глюкозата в клетките и тя се натрупва в кръвта.

Допълнителни проучвания ще бъдат направени и за ефекта от канелата при болестта на Алцхаймер. Канелата е основна подправка в индийската кухня, а точно индийците имат най-малко Алцхаймер в света!

В същото време учените предупреждават, че няма никакъв смисъл да се поглъщат големи количества канела, тъй като нейните ефекти все още не са напълно уточнени.“Достатъчно е да ПОДПРАВЯМЕ храните, който традиционно се ароматизират с канела,“ заявява Андерсън.

„Можете да потопите парче канелена кора в чая или в компота, или да поръсите капучиното си с нея“. Можете да добавите и съвсем малко канела на прах в мюслите (овесените ядки) сутрин на закуска.

Традиционно тази подправка се използва в редица печени сладкиши и захарни десерти – щрудел (пай) с ябълки, тиквеник, баклава, бисквити, сутляш (мляко с ориз), ошав и т.н. Кулинарните рецепти са създадени на базата на дългогодишен гастрономичен опит, а вероятно и на емпирично познание за хранителните съставки, което сме позабравили.

Андерсън предупреждава, че не се препоръчва прекаляването с канела по време на бременност, тъй като не се знае какви са нейните ефекти върху плода.

* Ботаническото име на канелата е Cinnamomum verum, а фармацевтичното – Cortex Cinnamoni. За родина на това растение се смята Цейлон (Cinnamomum zeylanicum) и Шри Ланка. Английскоговорещите я наричат Sri Lanka cinnamon (синамон от Шри Ланка), френскоговорещите – cannelle Ceylan (канел от Цейлон). Канела я наричат гърците, както и много други народи по света.