Пъстра чиния като палитрата на художник-виртуоз



01/02/2004

Фитохимикалитеса естествени съставки на растителните храни.

Най-добре изследвани са флавоноидите, които се съдържат в цитрусите, ябълките, в лука, праза и чесъна, гроздето и чаят. Флавоноидите се свързват със защитни свойства срещу рак, атеросклероза и сърдечносъдови заболявания поради антиоксидантния им ефект (обезвреждане на свободните кислородни радикали, които в противен случай водят до ускорено стареене, дегенериране и раково израждане на клетките).

Индолите, друг вид открити фитохимикали, също се смятат за защитници срещу редица дегенеративни заболявания. Богати на индоли са броколите, карфиолът, аспержите и брюкселското зеле.

Важни представители на групата са и каротиноидите. Най-познат сред тях е бета-каротинът, който се съдържа в морковите и портокалите и изобщо в зеленчуците и плодовете с червено-жълти багри – червени и жълти чушки, кайсии, пъпеш и т.н.

Лутеин имат зелените листни растения (спанак, магданоз, копър, марули, див чесън) и ликопен – червените домати. Ликопенът е признат за защитник срещу исхемична болест на сърцето, рак на простатната жлеза при мъжете, катаракта и дегенерация на макулата на окото (чести причини за старческа слепота).

Изофлавоните, които единствени носят титлата „фитоестрогени“, са елементи на соята. Освен че намаляват нивото на холестерола в кръвта, те понижават риска от хормонално-свързан рак на органите на половата система (рак на гърдата, яйчниците и матката при жените и на простатната жлеза при мъжете). Подобно на женския естроген, изофлавоните са защитници срещу остеопороза (загуба на костно вещество) и намаляват свързаните с женската менопауза оплаквания (горещи вълни поради отпадане на яйчниковата продукция на естроген, лабилност на психиката, смущения в съня, нарушена концентрация на вниманието, отслабване на паметта, понижена работоспособност, понижено настроение – депресия). За разлика от хормоналната заместителна терапия с естроген, изофлавоните не повишават опасността от рак на гърдата, от тромбози и остри сърдечни и мозъчносъдови инциденти.

…за да остаряваме по-бавно

Трябва да осигуряваме на тялото си по-пъстра на вид растителна храна, за да го снабдим с всичките сътворени от природата фитохимикали. Чинията ни трябва да е обагрена като палитра.

Умереност, баланс и разнообразие – е доказана рецепта за здравословно хранене.

Защо тогава измъчваме тялото си с тлъсто месо, наденица, карантия, салам, с пържени картофи и кюфтета (хамбургери), с мазни яхнии, баници и понички, майонеза, сметана, готов чипс?

За капак, „подслаждаме“ душата си със захарни изделия и газирани напитки. Наливаме се с бира и концентрати. Тровим се с цигари и свободни кислородни радикали. Поглъщаме планини от хидрогенирани и наситени мазнини, калории, кристална захар, готварска сол… Ами, тогава ще затлъстяваме и ще боледуваме от диабет тип 2, подагра, високо кръвно налягане, атеросклероза, развалени зъби, деменция, инфаркт, инсулт, рак…