ФИЗИЧЕСКОТО УСИЛИЕ ТУШИРА ГЕНИ ЗА ДИАБЕТ И ЗАТЛЪСТЯВАНЕ

01/03/2003

Открити са девет гена, чиято активност се потиска от мускулно усилие. Те могат да обяснят защо редовната физическа активност намалява риска от затлъстяване и появата на диабет тип 2. Тези гени вероятно ще могат да се манипулират чрез лекарствено наподобяване на благоприятните метаболитни ефекти на мускулната активност.

Това съобщи през януари биотехнологичната фирма Аутоген. Нейните учени са намерили девет гена за диабет и затлъстяване, които губят силата си при редовно физическо движение.

Тези гени могат да разкрият как действат кодираните от тях белтъци и да посочат замесените метаболитни процеси. Надеждата е, че това ще послужи за създаването на ново поколение лекарства за профилактика и терапия на диабет тип 2.

Как ще действат тези превантивни лекарства? Тъй като те ще наподобяват метаболитните ефекти на физическата активност, то хипотетично ще могат да намаляват при хората със затлъстяване и диабет тип 2 активността на новооткритите гени. За съжаление на лакомниците и ленивците, и тези бъдещи медикаменти няма да заместят здравословния начин на живот и редовното движение… А, не е ли абсурдно да взимаме таблетка, защото ни мързи да се поразходим!?

Аутоген кандидатства за патентна защита на откритието си. До момента тази фирма разполага с портфолио, включващо 49 гена за затлъстяване и диабет.

Изследванията при пясъчни плъхове в Израел са свързали мощта на деветте нови гена със степента на затлъстяване и нарушен глюкозен толеранс. Учените са наблюдавали, че при диабетните плъхове активността на девятката гени намалява в мускулите след физическо усилие, успоредно с подобряването на метаболитните показатели.

Проучвания при хора доказаха, че здравословният начин на живот и редовната умерена двигателна активност намаляват чувствително риска от появата на диабет тип 2. До момента не се знаеше защо, но учените отдавна предполагаха, че благоприятните ефекти на редовното физичесто усилие се дължат на гени в скелетните мускули, които контролират обмяната на глюкозата и мазнините. Обявеното от Аутоген откритие превърна тази хипотеза в убеждение.