Омега-3 понижават риска за фатален миокарден инфаркт



01/09/2016

По-високите нива на омега-3 (n-3) полиненаситените мастни киселини (ПНМК) при хора без предшестващо сърдечносъдово заболяване са свързани с по-нисък риск за фатален миокарден инфаркт (МИ) в рамките на 10 години, са изводите от скорошен мета-анализ, публикуван в Journal of the American Medical Association (1).

Предишни проучвания, които изследват връзката между прием на омега-3 ПНМК и риска за нежелани сърдечносъдови събития, показват противоречиви резултати. В тези клинични изпитвания, обаче, някои от пациентите имат предшестващо сърдечносъдово заболяване или приемат храни, богати на омега-3 и в повечето случаи се разчита на въпросници за хранителните навици, попълвани самостоятелно от пациента за минал период от време.

Авторите на настоящия мета-анализ анализират връзката между серумните нива на омега-3 ПНМК и честотата на нефатален МИ и фатални сърдечносъдови инциденти (фатален МИ, сърдечносъдова смърт и внезапна сърдечна смърт). Използвани са данни от 19 кохорти с 45 637 участници от 16 страни, на средна възраст 59 години (от 18 до 97 години), без анамнеза за МИ, стенокардия, коронарна реваскуларизация или инсулт.

При проследяването в рамките на 10 години са установени 7 157 нефатални МИ и 2 781 фатални сърдечносъдови събития. Установява се, че за всяко увеличение с едно стандартно отклонение на нивата на получените от морски храни докозапентаенова (DPA), докозахексаенова (DHA) или получена от растителна храна алфа-линоленова (ALA) киселина рискът за смърт от МИ намалява статистически значимо с около 9%.

Рискът за фатален МИ се понижава и при по-висока консумация чрез морски храни на ейкозапентаенова киселина (EPA), но без да се достига статистическа значимост. Рискът за нефатален МИ не се повлиява съществено.

Тези данни са съпоставими с резултатите от експериментални проучвания, които показват, че основният ефект на получените от морски храни омега-3 ПНМК е да стабилизират сърдечните мембрани и да понижават риска за камерно мъждене, но не и за руптура на плака.

Важно е да се подчертае, че в този анализ произходът на омега-3 ПНМК е от храната, а не от добавки. Рибите, богати на мазнини, които съдържат омега-3 ПНМК са сьомга, пъстърва, аншоа и сардина, а богат източник на ALA са някои ядки (особено орехите), лененото семе, някои растителни масла и соята.

Това проучване ни дава най-изчерпателната оценка до момента за връзката между омега-3 ПНМК от морска или растителна храна и честотата на сърдечносъдови инциденти при здрави хора от целия свят.

Изводът на авторите е, че лекарите трябва да съветват своите пациенти да приемат „полезна за сърцето“ храна, което включва риби, богати на мазнини, два до три пъти седмично. (ЯС)

Използван източник:

1. Del Gobbo L., Imamura F., Aslibekyan S. et al. Omega-3 polyunsaturated fatty acid biomarkers and coronary heart disease: Pooling project of 19 cohort studies. JAMA Intern Med 2016 http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2530286