Инвестиции на AstraZeneca в иновативни подходи за диагностика и лечение на рак на белия дроб в България



01/04/2014

Генетично тестиране за провеждане на таргетна терапия

AstraZeneca е новатор в генетичното тестиране на пациентите с рак на белия дроб в България. От началото на 2010 година компанията е организирала процеса на генетичен анализ в Националната генетична лаборатория в страната. При него чрез материал, взет от белодробната тъкан на пациента, става възможно определянето кои случаи са подходящи за лечение с таргетни лекарства. По този начин терапията се индивидуализира към съответния пациент и резултатите от терапевтичния план са по-добри.

AstraZeneca е инвестирала в България над 650 000 лева за осъществяване на този генетичен анализ, благодарение на това в страната могат да се диагностицират пациенти по всички европейски стандарти.

С генетично тестиране за период от четири години у нас са изследвани 2012 пациенти с рак на белия дроб, като от тях с позитивна мутация са 186.

„AstraZeneca е компания, която непрекъснато инвестира в иновации, защото нашата основна мисия е да създаваме иновативни медикаменти, които носят добавена стойност за здравната система и общностите, в които работим. Затова и аз съм горда да кажа, че инвестициите на компанията допринесоха за едни толкова оптимистични резултати при лечението на болните с недребноклетъчен рак на белия дроб чрез индивидуалната терапия“, каза Зоя Паунова, изпълнителен директор на AstraZeneca България.

Всяка година от недребноклетъчен карцином на белия дроб в България се разболяват 3500 човека. В голяма част от случаите заболяването се диагностицира твърде късно - едва след навлизането му в III и IV фаза, което го прави трудно лечимо. Средната продължителност на живот на пациентите след диагностицирането им е от 6 месеца до 5 години.

Апаратура за видео-конференции в реално време между водещите онкоцентрове в страната

Днес телекомуникациите могат да бъдат в помощ на медицинската онкология. Благодарение на този иновативен подход за обмен на информация, водещи специалисти в областта на онкологията могат в реално време да обсъждат по-трудни клинични случаи на пациенти както помежду си, така и със водещи световни онкологични центрове.

AstraZeneca е дарила апаратура за комуникация в пет университетски онкоцентрове в страната - УМБАЛ „Царица Йоанна“ - ИСУЛ, София, Специализирана болница за активно лечение на онкологични заболявания (СБАЛОЗ) - София, УМБАЛ „Света Марина“ - Варна, КОЦ Пловдив, КОЦ Стара Загора. Тя е на стойност 45 000 лева. Връзката в реално време ще помогне за организиране на бързи и лесни он-лайн видеоконференции.

Първата он-лайн видеоконференция бе осъществена в края на януари между три от водещите онкоцентрове у нас - УМБАЛ „Царица Йоанна“ - ИСУЛ, София, СБАЛОЗ - София и УМБАЛ „Света Марина“ - Варна. На нея бяха обсъдени иновативни методи за борба с рака на белия дроб, както и бе демонстриран обмен на медицинска информация и на образни изследвания между два центъра в реално време.