Милиарди за директна реклама към пациентите на лекарства с рецепта



01/11/2013

САЩ (от 1997 година) е една от само две държави в света (другата е Нова Зеландия от 1981), в които е разрешено медикаменти, изписвани с рецепта, да бъдат рекламирани директно до потенциалните потребители по телевизия, радио, вестници, списания, онлайн...

Повечето американски лекари твърдят, че тази реклама води до прекомерна възхвала на възможностите на новите (и по-скъпи) лекарства и ги излага на пациентски натиск да им изписват медикаменти, от които няма нужда. Неправителствени организации твърдят, че фирмите харчат повече за директна до потребителите реклама (business to consumer - B to C, B2C), отколкото за научни изследвания и разработка на нови медикаменти...

В действителност, през 2012 разходите за реклама в САЩ на фармацевтичните фирми спаднаха с 11.5% до $3.47 милиарда. Това, обаче, не пречи всеки час от денонощието по различните американски телевизионни канали да текат средно 80 реклами на лекарства!

Разходите за реклама на десетте най-големи фармацевтични рекламодатели в САЩ за първите шест месеца на 2013 са $1.5 милиарда:

Pfizer - общо $435.1 милиона (Celebrex $77.8 милиона; Viagra $77.1 милиона; Lyrica $56 милиона)

Eli Lilly - общо $238.9 милиона (Cialis: $88.9 милиона; Cymbalta за болка $63.3 милиона; Cymbalta за депресия $34.9 милиона)

AbbVie (Abbott) - $180.3 милиона (Humira за артрит $62 милиона; Humira за псориазис $36.7 милиона; Androgel $45.6 милиона)

Merck (в Европа MSD) - $140.9 милиона (Gardasil/Silgard $24.3 милиона; Nasonex $23.9 милиона; Zostavax $21.8 милиона)

Amgen - $120.8 милиона (Enbrel за артрит $49.5 милиона; Enbrel за псориазис $35.1 милиона); Prolia $35.3 милиона)

AstraZeneca - $105.1 милиона (Crestor $32.7 милиона; Nexium $29.2 милиона; Symbicort $27.8 милиона)

Allergan - $104 милиона (Restasis $43.6 милиона; Botox за бръчки $24 милиона; Latisse $9.8 милиона)

Otsuka - $62.7 милиона (Abilify $62.4 милиона)

GlaxoSmithKline - $59.1 милиона (Advair за ХОББ $47.7 милиона)

Johnson & Johnson (J&J) - $57.3 милиона (Xarelto, който в Европа се маркетира от Bayer $42 милиона; Stelara $13.2 милиона)