Нефармакологична превенция на остеопорозата



01/11/2010
Комбинацията от промени в начина на живота, храненето, физическата активност и превенция на паданията, са в основата на превенцията на остеопорозата (1). 1. Физическа активност. Редовното физическо натоварване (чрез ходене или изкачване на стълбище) и упражнения за заякване на мускулатурата, могат да подобрят пъргавината, силата и баланса, което намалява риска за инцидентни падания с последващи фрактури. Упражненията, свързани с подскоци на едно място (скачане на въже), водят до леко увеличение на костната минерална плътност (BMD). Препоръчва се около 30 min редовно физическо натоварване всеки ден, като времето може да се раздели на няколко по-кратки периоди. За мускулна сила са необходими 8-10 повторения за натоварване на основните мускулни групи. При пациенти с риск за фрактури може да е от полза консултацията с рехабилитатор. 2. Преустановяване на тютюнопушенето и приемa на алкохол. Тютюнопушенето има изключително вреден ефект върху костното здраве. Никотинът и кадмият са токсични за костните клетки, намаляват абсорбцията на калций в червата и променят метаболизма на витамин D (Vit D). Приемът на повече от три алкохолни единици дневно уврежда структурата на костите, като е свързан и с повишен риск за падания. 3. Намаление на риска за падания. Повечето остеопоротични фрактури са в резултат на инцидентни падания. Сред многото рискови фактори, основните са: мускулна слабост; проблеми със зрението; нарушено равновесие; ортостатична хипотония; дехидратация; депресия; седативни медикаменти. Освен физическата активност, съществуват редица мерки, които могат да намалят този риск: оценка и подобрение на неврологичния статус; избягване на медикаменти, които водят до нарушено равновесие; контрол на артериалното налягане; прегледи за острота на зрението и слуха. 4. Калций и Vit D. Намаленият прием на калций и дефицитът на Vit D са рискови фактори за остеопороза и остеопоротични фрактури. При хората >50 години, около 96% от мъжете и 77% от жените имат изразен в различна степен дефицит на Vit D. - калцият е от особена важност за поддържане на костното здраве. В костите на скелета се съдържат 99% от депата на калций в организма. При намален прием, костната тъкан се резорбира за поддържане на нормални серумни нива на калций. За осигуряване на нормален баланс, превенция и лечение на остеопорозата в повечето указания се препоръчва внос на калций 800-1000 mg/ден, в някои - дори до 1200 mg/ден (заедно с витамин D), въпреки че данните от клинични проучвания показват много леко повишаване на костната минерална плътност. Високият внос на калций >1000 mg/ден увеличава опасността за сърдечносъдови инциденти, включително за миокарден инфракт, а >1200 mg/ден - и за нефролитиаза и повишена смъртност при хронична бъбречна недостатъчност. За оптимална се смята доза </=700 mg/ден заедно с витамин Д (комбинирана добавка) (2). Балансираната диета с естествени източници на калций (кисело мляко, прясно мляко с намалено съдържание на мазнини, сардини, портокали) е безопасна алтернатива за адекватен внос на микроелемента. Абсорбцията на калций може да е намалена при диета с висок прием на натриев хлорид (сол), кофеин, животински протеини, както и на храни с високо съдържание на оксалати (спанак) или фитати (зеле). - Vit D играе ключова роля, тъй като подпомага абсорбцията на калций и е важен за правилната минерализация на костите. Vit D запазва нормалната невромускулна функция, което намалява риска за падания. Дефицитът му е свързан с намалена мускулна сила, остеомалация, намалена BMD и остеопороза. Нормалните серумни нива на калций не корелират с нормални нива на Vit D. При мъже и жени >50 години се препоръчва дневен прием на Vit D3 от 800-1000 IU, което трябва да доведе до серумни концентрации на 25(OH)D >75 nmol/l (30 ng/ml). При пациенти в напреднала възраст вносът на 1000-1200 IU/ден, в допълнение на диетата и експозицията на слънчева светлина, се очаква да доведе до ниво на 25(OH)D>75 nmol/l (30 ng/ml). При наличие на дефицит, се препоръчва по-агресивен подход с дози 50 000 IU веднъж или два пъти седмично (общо 8-12 дози). След корекцията на дефицита, е удачно да се приемат 1000 IU дневно или 50 000 IU веднъж или два пъти месечно. Няколко проучвания показаха, че хранителните добавки с Vit D (самостоятелно или в комбинация с калций) намаляват риска за фрактури. (ИТ) Използвани източници: 1. Miller E. Nonpharmacologic strategies for prevention and management of osteoporosis www.medscape.com 2. Bolland M., Avenell A., Baron J. et al. Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis. BMJ 2010; 341:c3691 www.bmj.com