Частна клиника за пациенти и лекари, на които им е дошло до гуша от здравни застрахователи



01/08/2009
Клиника в Сиатъл (САЩ) за пациенти и лекари, на които им е дошло до гуша от здравни застрахователи (здравни каси) и за лекари, предлага фиксирани цени и първична болнична помощ без лимити и времеви ограничения… Създателите на клиниката Qliance са намерили бизнес модел, при който лекарите не прекарват часове, попълвайки дълги и сложни, често дори абсурдни протоколи за застрахователи (здравни каси), пациентите не чакат с часове за преглед, прегледите са подробни и за тях се отделя толкова време колкото наистина е нужно. Три инвестиционни фонда са вложили общо $7.5 милиона и очакват печалби „за сметка” на доволни от работата си ДжиПи-та и доволни от обслужването пациенти. Срещу $99 такса за начална регистрация и месечна такса от $39 до $119 (в зависимост от възрастта на членовете на този своеобразен „клуб за първична медицинска помощ”) пациентите имат неограничен денонощен достъп до ДжиПи и прегледи, които продължават 30 минути, а понякога и по-дълго… Всеки записал се може да напусне когато пожелае. Кандидатите не се отхвърлят ако са с тежки или хронични заболявания, които изискват повече лекарско внимание! Разбира се, тази идилична картинка се отнася само до първична лекарска помощ. Пациентите трябва да си купят отделно застраховка за сериозни здравни проблеми, изискващи операция и болнично лечение (catastrophic care). В САЩ подобни застраховки варират от $140 на месец за 30-годишен, до $400 и повече месечно за 60-годишен. Според създателите на Qliance, приходите им от пациент са три пъти по-високи отколкото на клиниките, които работят със застрахователи. Qliance кани лекарите като акционери, за да привлече добри специалисти с обещание за директно участие в печалбите. Според д-р Garrison Bliss, един от основателите на клиниката, измислица на застрахователните компании (здравни каси) е, че неограниченият достъп до лекарите води до прекален брой посещения в кабинетите им. „Не съм срещал човек, който да изпитва удоволствие от посещението си при доктор,” заявява той и пита „защо лекар няма да иска да види болен, който има нужда от това – само застрахователните компании (здравни каси) виждат смисъл в това”. За да бъде приложима в български условия, идеята на клиника Qliance (www.qliance.com) трябва да има готовност и разбиране от страна на пациентите да заплащат фиксирани месечни вноски, срещу които да получават ясно дефинирана и качествена здравна помощ от лични лекари (може би без опашката от пенсионери, които очакват редовно измерване на артериалното налягане като форма на социален контакт). Голямото спестяване на средства в клиника Qliance идва от елиминирането на безумната бюрокрация и писмена работа, който днес отнема повечето от работното време на общопрактикуващите лекарите. Според лекари от Qliance, 40 цента от всеки изхарчен от пациентите долар отива за разходи свързани с обработката на документи за застрахователите (здравна каса)! Дали не е така и в България, където част от здравните ни вноски отиват за издръжка на огромен бюрократичен апарат, който работи неефективно… Qliance работи седем дни в седмицата. Записванията са възможни за същия или за следващия ден. Предлага се и 24-часов достъп до лекар по телефон или с имейл, както и рентгенови апарати и аптека.