Сърдечносъдови медикаменти



01/02/2008
Сърдечносъдовите медикаменти - едни от най-печелившите през последните 20 години, са на път да отбележат все по-малко нарастване на приходите, е изводът от доклад на анализатори от Datamonitor (www.datamonitor.com), публикуван в края на 2007. Шест от най-продаваните лекарства, които генерират приходи от $30.9 милиарда в САЩ, Япония и основните европейски пазари, ще загубят патентната си защита през периода 2008-2010. Сред най-засегнатите са: Lipitor (atorvastatin) на Pfizer, Plavix (clopidogrel) на Sanofi-Aventis/BMS и Diovan (valsartan) на Novartis. В най-неблагоприятна позиция е Pfizer, който след загубата на патента на Norvasc (amlodipine), проблемите със защитата на патента на Lipitor и прекратяването на разработването на torcetrapib, e с оголена продуктова линия за кардиологични средства. Към това трябва да се добави и отказът на компанията от инхалаторния инсулин Exubera, прогнозите за годишни продажби на който надхвърляха $2 милиарда, но препаратът успя да реализира в САЩ само $5 милиона за първото полугодие на 2007. Към 2009 се очаква намалението в приходите на Pfizer от сърдечносъдови медикаменти да достигне $12 милиарда, като е много вероятно в близко бъдеще Sanofi-Aventis да се окаже най-големият производител на кардиологични лекарства, е мнението на Anthony Nealon от Datamonitor. Натискът за продажба на генерични версии от страна на здравноосигурителните системи с цел намаление на разходите, е друг фактор, който ще намали продажбите на скъпите маркови медикаменти. В бъдеще не се очаква появата на лекарствени средства, които да успеят да постигнат рекордните годишни приходи отбелязани от Lipitor през 2006 - $11.2 милиарда. От разработваните в момента медикаменти с шансове за най-големи продажби е Byetta LAR (exenatide), за който се предвиждат $3 милиарда от основните фармацевтични пазари. Като най-перспективен се очертава пазарът на антидиабетни средства, поради постоянно увеличаващия се брой хора с наднормено тегло и затлъстяване в развитите западни страни, както и липсата на конкуренция от страна на генерични версии на биофармацевтичните продукти. (ИТ)