$602 милиарда за лекарства през 2005



01/05/2006
През 2005 година продажбите на лекарства в света са се увеличили със 7% и са достигнали $602 милиарда, показа годишният доклад на IMS Health (1, 2). Най-бързо растящите пазари са Китай, Корея, Мексико, Русия и Турция. “Забавянето на растежа в най-развитите пазари насочи вниманието на фармацевтичните компании към страни с бързо нарастващ брутен вътрешен продукт, които отделят значителен финансов ресурс за подобряване на здравните си системи”, заяви Murray Aitken от IMS. Нарастването на световния фармацевтичен пазар се дължи на увеличената продължителност на живота, подобрени здравни грижи, въвеждането на нови продукти (около 40% от растежа се дължат на нови лекарства) и одобрението на нови показания за приложение на вече регистрирани медикаменти. Особено внимание заслужават регистрираните през 2005 Byetta (първи представител на класа на инкретиновите миметици за контрол на кръвната глюкоза при пациенти с диабет тип 2); Lunesta (за лечение на инсомния и подобряване на съня); Macugen (за свързана с възрастта неоваскуларна макулна дегенерация). Във фаза 3 клинични проучвания са Gardasil и Cervarix - ваксините срещу човешки папиломен вирус (HPV), който причинява три четвърти от случаите на рак на шийката на матката. През 2005 са разработени 2300 нови продукта (нарастване с 9% спрямо 2004), между които 96 онкологични, 51 – за сърдечносъдови заболявания, 37 – за вирусни инфекции и HIV, 28 – за артрит и болка. Регионални пазари Северна Америка остава безспорен лидер (47% от общия пазар на медикаменти - $265.7 милиарда), макар и с по-забавен растеж (нарастване с 5.2%), докато пазарът в Европа нараства по-бързо (със 7.1% - $169.5 милиарда). Япония – вторият по големина фармацевтичен пазар в света, през 2005 достигна $60.3 милиарда. За трета поредна година Китай регистрира увеличение на фармацевтичните продажби с над 20% и се очаква към 2009 да се превърне в третия по-големина пазар за медикаменти в света. Клубът на милиардерите Броят на медикаментите със статут на “blockbuster” (с продажби за над $1 милиард годишно) достигна 94 през 2005 (в сравнение със 17 през 2000). Смята се, че и през следващите пет години тези лекарства ще са важна част в развитието на фармацевтичния пазар. Поглед в бъдещето За много производители 2005 бе година на преход, през която трябваше да отговарят на финансови предизвикателства, строги мерки от регулаторните органи и повишен обществен интерес към лекарствената безопасност. Генерични медикаменти ще имат все по-важна роля и поради ограниченията на здравните бюджети. Продажбите на генерични медикаменти в осемте най-развити страни в света достигна $55 милиарда, като през следващите пет години се очаква двуцифрен растеж. Нарастването на глобалния фармацевтичен пазар ще е с 5-8% годишно през следващите пет години, прогнозират от IMS. “Умереният растеж в десетте най-големи пазари, заедно с повишени продажби на генеричните медикаменти, са предизвикателство за индустрията, но не смятам че това ще ограничи растежа през следващите няколко години”, е прогнозата на Aitken. Нови тенденции при сливането на фармацевтични компании Офертата на Johnson & Johnson за $24 милиарда към производителя на медицинско оборудване Guidant през януари изглежда ще сложи край на ерата на сливането на големи фармацевтични и биотехнологични компании (последната подобна сделка бе през август 2004 между Sanofi-Synthelabo и Aventis). Сливанията увеличават рейтинга на новите компании, както сочи практиката с Pfizer (включваща Pharmacia и Warner-Lambert), GlaxoSmithKline (Glaxo Wellcome, SmithKline Beecham) и Sanofi-Aventis, резултатите не са винаги еднозначни. Много често удар понасят научноизследователските отдели на новите фирми, в следствие на ревизия на производствената политика и промяна на приоритетите. GSK например, раздели научния си отдел на няколко по-малки (формирани по терапевтични групи), като копира практиката на по-малките биотехнологични компании. През първото тримесечие на тази година бяха обявени три сделки, на обща стойност над $20 милиарда: - Schering отхвърли офертата на Merck за $14.6 милиарда, но прие предложението на Bayer за $16.2 милиарда. - Watson предложи $1.9 милиарда за конкурента си Andrx (производител на генерични медикаменти) с планове да създаде третата по големина генерична фирма в САЩ. - Actavis предложи $1.6 милиарда за най-големия генеричен производител в Централна и Източна Европа – Pliva. Последните две сделки подчертават една от основните тенденции на фармацевтичния пазар – консолидация на генеричните компании. Някои от мега-компаниите започнаха преструктуриране на отделите си за продажба на медикаменти без рецепта (over-the-counter - OTC). В началото на 2006, Pfizer обяви намерение за стратегическо развитие на OTC сектора си; Reckitt Benckinser закупи международния здравен отдел на Boots; Bayer – OTC отдела на Roche, a Novartis – северно американския OTC отдел на BMS. Големите поглъщат малките И през миналата година се запази тенденцията големи фармацевтични компании, вместо да инвестират в собствени изследвания, направо да закупуват фирми, които разработват търсения продукт. Някои от сделките: - Johnson & Johnson: OraPharma, 3D Pharma, Scios, Transform, Peninsula - Pfizer: Esperion, Angiosyn, Idun, Bioren, Vicuron - GSK: Corixa, ID Biomedical (в процес на преговаряне) - Astra Zeneca: KuDOS (в процес на преговаряне) (ИТ) Използвани източници: 1. IMS Health Reports global pharmaceutical market grew 7 percent in 2005, to $602 billion www.imshealth.com 2. IMS Health Reports Global Data Indices - Sales, 2005