Прокурори разследват маркетинговата политика на фармацевтични фирми



01/10/2004
Федерални прокурори изпратиха призовки до няколко фармацевтични фирми, между които Johnson&Johnson, Wyeth и Bristol-Myers Squibb, като част от разследване, започнато в Бостън, САЩ. Прокурорските проверки са за даване на подкупи на лекари, в замяна на изписването на продукти на тези компании, съобщи през юли British Medical Journal. Разследването започна, след като лекари разкриха тактиката, възприета от някои фармацевтични компании. Лекар, пожелал да остане анонимен, заявил, че е получил по пощата чек на стойност $10 000 от компанията Schering-Plough, заедно с „консултантски“ договор, който задължава лекаря да предписва продукти на компанията. Schering-Plough е плащала между $1000 и $1500 за всеки пациент, на който е предписвано лекарството Intron A (рекомбинантен интерферон алфа-2b) при хепатит С, едномесечният курс на лечение с който струва около $500. В замяна на това, лекарите е трябвало да събират информация за състоянието на пациентите по време на лечението. Шест специалисти по чернодробни заболявания заявиха, че ScheringPlough е плащала „консултантски“ хонорари, за да бъдат „лоялни“ към продуктите на компанията. В цитираното по-горе писмо, съпровождащо чек от $10 000, се казвало, че това е хонорар за консултантски услуги, детайлно описани в „Приложение А“. Въпросната страница, озаглавена „Приложение А“, е била без текст. Двама висши ръководители от Schering са отказали коментар, но Fred Hassan, който ръководи фирмата от април 2003 година заяви, че Schering е преразгледала маркетинговата си стратегия. Schering, чиито продажби за миналата година възлизат на $8.33 милиарда, е отделила $500 милиона за покриване на очакваните разходи по това и други разследвания. Експерти по лекарствената индустрия заявиха, че разследването срещу Schering-Plough и други големи фармацевтични фирми, са накарали някои компании съществено да променят маркетинговата си политика спрямо лекарите и дори да назначат висши мениджъри. Тяхната работа ще бъде единствено наблюдение и контрол на начина, по който се извършва маркетинга и продажбите на лекарствата. С приходи от над $400 милиарда годишно, фармацевтичната индустрия е един от най-големите и печеливши бизнеси на планетата. Според финансови аналитици през последните години лекарствените фирми харчат два пъти повече за маркетинг на своите продукти, отколкото за развойна и изследователска дейност. (ИТ) Използван източник: 1. Fred Charatan Drug marketing practices under scrutiny BMJ 2004; 329: 10 (3 July), doi:10.1136/bmj.329.7456.10-a www.bmj.com Прочетено във Файненшъл таймс: Цената на живота Опитайте се да оцените човешкия живот – струват ли си $1000 или $1 000 000, за да бъде удължен с една година? Въпреки невъзможността си, този въпрос стои пред всички здравни системи на фона на бързия напредък в лечението на злокачествените тумори. Една от болестите, от които най-много се страхуват хората в развитите страни, ракът е и сред най-често срещаните, с вероятност един от всеки трима души да бъде диагностициран с нея. Очаква се в скоро време в САЩ онкологичните заболявания да бъдат причина номер едно за смъртност! В същото време има сравнително малко ефективни лекарства за борба с тези заболявания. Миналата година само $18 милиарда са били похарчени за лечение на рак, срещу $100 милиарда за терапия на сърдечносъдовите заболявания. Това показва важността на рака, който е приоритет на фармацевтичната индустрия – повече от 40% от всички лекарства, които са в стадий на разработка в момента, са за лечение на рака... В същото време здравноосигурителните системи навсякъде по света се стремят да съкратят разходите си и фармацевтичните фирми със сигурност ще бъдат притискани да намаляват цените на лекарствата си. Терапията на злокачествените тумори е сред най-скъпите и се счита, че не е зависима от цените на медикаментите. Но с увеличаването на възможните терапии се очаква и рязко увеличаване на разходите. Счита се, че фирми като Roche и Novartis ще се развиват бързо защото имат много противотуморни лекарства в стадий на разработка. Печалбите в тази област са високи, поради високите цени на терапията. Много малко правителства или застрахователи ще си позволят лошата реклама, която би дошла, при отказ да платят животоспасяващо лечение. Онкологичните препарати няма да са първи в списъка за намаляване на разходите. Очаква се спестяванията да започнат със съкращения при лекарствата за депресия, язвена болест, липидни нарушения. В същото време, все още няма лек за рака. Новите лекарства имат проблеми с ефективността и със страничните ефекти. Високите цени не могат да бъдат поддържани завинаги. И ако фирмите създадат впечатлението, че искат да печелят твърде много от животоспасяващи лекарства, ще се увеличи политическият натиск върху тях да намалятцените на онкологичните медикаменти.