Вегетарианска или средиземноморска диета?



01/11/2018

Нискокалоричните вегетарианска и средиземноморска диета са ефективни за понижаване на теглото и за редуциране на сърдечно съдовите рискови фактори, показаха резултатите от проучването CARDIVEG*, публикувани в списание Circulation в началото на тази година (1). Неговите автори са изследователи от Университета на Флоренция, Италия.

CARDIVEG е първото рандомизирано кръстосано проучване, в което двата модела на хранене са сравнени директно един с друг. Участниците са 118, на средна възраст 51.1 години. Почти 4/5 са жени, над половината с наднормено тегло (индекс на телесна маса (ИТМ) >/= 25 kg/m2) и останалата част – със затлъстяване (ИТМ) >/= 30 kg/m2).

Рандомизирани са в две групи: нискокалорична вегетарианска и нискокалорична средиземноморска диета, към които са се придържали в продължение на три месеца. За този период са получавали персонални напътствия от професионален диетолог как да спазват един от двата модела на хранене.

Общото между двете диети е богатото съдържание на зеленчуци и плодове, на варива, зърна и ядки. Двете диети са също така бедни на наситени мазнини (животински и транс), полуфабрикати с добавени захари и готварска сол, газирани безалкохолни напитки и готови плодови сокове.

Вегетарианците са можели да консумират млечни продукти и яйца (лакто-ово вегетарианска диета), но месото е било изключено напълно от менюто им, а тези на средиземноморска диета са консумирали продукти от всички хранителни групи в т.ч. месо и риба.

Двата хранителни режима са с ниско съдържание на калории и следното разпределение на основните хранителни съставки: въглехидрати 50-55% (с високо съдържание на фибри и с нисък гликемичен индекс), мазнини 25-30% (ненаситени) и белтъчини 15-20%.

В началото участниците са имали сходни сърдечносъдови рискови фактори като: повишени липиди в кръвта (общ холестерол, LDL холестерол (LDL-C) и триглицериди) и повишена кръвна глюкоза в предиабетни граници.

Резултатите на CARDIVEG след тримесечно проследяване показват: средна загуба на тегло 1.88 kg при вегетарианска и 1.77 kg при средиземноземноморска диета. И в двете групи се отбелязва сходна редукция на телесната мастна тъкан (-1.3 kg) и сходно понижение на ИТМ (-0.65 kg/m2).

Що се отнася до биохимичните параметри двата диетични режима не показват статистически значими разлики по отношение на общия холестерол, докато LDL-С при вегетарианците се понижава значимо – с 5.44%.

От друга страна при средиземноморската диета сигнификантно намаляват триглицеридите с 5.9%, докато при вегетарианското хранене показват тенденция към повишаване. При вегетарианската диета се наблюдава статистически значимо понижаване нивата на витамин В12 (vit B12) (-5.06%), но също и значима редукция на пикочната киселина (-2.89%).

Подгруповият анализ показва, че благоприятните промени в липидния профил в следствие на вегетарианския хранителен режим са по-силно изразени при мъжете, участниците над 50-годишна възраст, непушачите, тези с уседнал начин на живот и затлъстяване. Интересно е, че за почти същите подгрупи е била по-ясно изразена тенденцията за понижаване стойностите на vit B12.

В заключение може да се каже, че 44% от вегетарианците са постигнали понижение на изходните си липидни показатели до препоръчваните от кардиолозите стойности. Средиземноморската кухня е помогнала на 34% да реализират сходни благоприятни резултати. И двата хранителни модела са ефикасни за загуба на тегло, като при вегетарианско хранене вероятно е уместно добавяне на vit B12.

* CARDIVEG – Cardiovascular Prevention With Vegetarian Diet

Използван източник:

1. Sofi F. et al. Low-сalorie vegetarian versus mediterranean diets for reducing body weight and improving cardiovascular risk profile: CARDIVEG Study (Cardiovascular Prevention With Vegetarian Diet). Circulation. 2018 3;137(11):1103-1113. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.030088