Плодове и зеленчуци, които не яде, наддава повече на тегло



01/11/2016

Консумацията на храни, богати на определени флавоноиди, предотвратява качването на килограми с времето, показаха резултатите от проучване, публикувани в British Medical Journal (1).

Предишни сравнително малки проучвания предполагат, че флавоноидите, основно тези в зеления чай, имат отношение към редукцията на тегло. Това е първото клинично изпитване, обаче, което изследва връзката между приема на седем различни подкласове флавоноиди (флаванони, антоцианини, флаван-3-оли, проантоцианидини, флавоноидни полимери, флавоноли и флавони) и наддаването на тегло. То включва данни за повече от 124 000 мъже и жени, проследени за 24 години.

Участниците са американци на възраст между 27 и 65 години. Те споделят информация за своето тегло, стил на живот и скорошни медицински диагнози на всеки две години за периода между 1986 и 2011 година. На всеки четири години се попълват и въпросници, свързани с храненето.

Отчетено е влиянието на фактори от начина на живот, свързани с промяна в теглото, като физическа активност, гледане на телевизия и 17 диетични фактора, включващи консумация на подсладени напитки, пържени храни, алкохол, кофеин, пълнозърнести храни и обработено месо.

Резултатите показват, че за всеки 4-годишен период жените наддават между 1.3 и 2 kg, а мъжете - 1 kg. Дори и малки, тези килограми се натрупват през годините, а предотвратяването на това повишение на теглото може да има значимо благоприятно отражение върху здравето и риска за сърдечносъдови заболявания.

Според анализа, хората, които консумират повече храни с определени подкласове флавоноиди, натрупват по-малко килограми с годините. Към тези подкласове се отнасят флавоноли, антоцианини и флавоноидни полимери.

Кои са храните, които ги съдържат? На антоцианини са богати къпини, червено грозде, малини, череши, боровинки и ягоди, като последните два плода съдържат също голямо количество флавоноидни полимери, както и чаят, орехите и ябълките. Чаят е богат също на флавоноли, заедно с лука и някои бобови храни.

Резултатите от това проучване се надграждат върху данни от други подобни изследвания и помагат да се формулира общ съвет за консумация на повече и разнообразни плодове и зеленчуци.

Използван източник:

1. Bertoia M., Rimm E., Mukamal K. et al.Dietary flavonoid intake and weight maintenance: three prospective cohorts of 124 086 US men and women followed for up to 24 years. BMJ 2016;352:i17 www.bmj.com/content/352/bmj.i17